לאחר 9 ימי התקוממות באקוודור: הממשלה נטשה את תכניתה הכלכלית הניאו-ליברלית

לאחר תשעה ימי התקוממות עממית ופועלית, ממשלת אקוודור הימנית הסכימה היום (שני) לבטל את החוק שמונע סבסוד של דלק ואף הבטיחה לבטל יתר סעיפי החוק הניאוליברליים כך מסר גורם המתווך בין הצדדים. בנוסף לכך, תקים הממשלה ועדה יחד עם מנהיגי המחאה כדי להעביר חוק חדש שעליו יוכלו להסכים. שליח האו"ם באקוודור אמר כי מנהיגי המחאה הסכימו לבטל המחאות נגד הממשלה בתמורה לביטול החוק. במהלך ההתקוממות נהרגו שבעה מפגינים, נפצעו 1,340 ונעצרו 1,115.

מפגינים במרכז קיטו, בסוף השבוע (צילום: טלסור)

יצוין שבמהלך השביתה הממושכת נשיא אקוודור, לנין מורנו, הכריז על מצב חירום ועל עוצר לילה. אך ההפגנות ההמוניות נמשכו כשבוע לאחר מכן ברחבי המדינה במסגרת השביתה הכללית ללא הגבלת זמן שהכריזו האיגודים המקצועיים.

ההפגנות ההמוניות והשביתה פרצו עקב המדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת מורנו, מבית היוצר של קרן המטבע הבינלאומית. רבבות בני העמים המקוריים (אינדיאנים) הגיעו במהלכה אל הבירה קיטו והטילו מצור על משרדי הממשלה, עוד הם ניסו לפרוץ לפרלמנט כדי להקים את "פרלמנט העם". לקראת בואם של המפגינים, הנשיא מורנו ובצעד תקדימי, הכריז על העיר גואיאקיל, העיר הגדולה ביותר באקוודור ועיר הנמל הגדולה במדינה כ"בירה זמנית". בין היתר העביר מורנו גואיאקיל את צמרת משרדי הממשלה ואת פיקוד הצבא.

תחת הקריאה "מורנו הביתה" ו"לגרש את קרן המטבע מהמולדת" מאות אלפים הפגינו בכל הערים והעיירות. הנשיא מורנו האשים בנאום טלוויזיה, כאשר לצדו עומדים מפקדי הצבא, את ונצואלה ואת נשיאה, ניקולס מדורו, כ"אחראי לשביתה הפוליטית – שאין לה כל קשר לדרישות המפגינים". במהלך המחאות כל כבישי המדינה נחסמו, נעצרה הפעילות בשדות הנפט והחסימות אך מנעו הגעתם של כוחות צבא ומשטרה אל מוקדי המחאות שבפריפריה. פעילים חברתיים שיחררו אתמול כ-50 שוטרים מיחידה מיוחדת לדיכוי הפגנות ש"שבו" באחת ממחסומי הכביש שהקימו. בשבוע שעבר הכריזו ראשי האיגודים כי השביתה תסתיים "ברגע שנקבל הודעה פומבית מפיו של הנשיא שהעלאת במחירי הדלק בוטלה ושנגנזה התכנית הכלכלית של קרן המטבע".