לאחר 71 שנה: סלוא קובטי עקורה מהכפר מעלול ביקרה בקבר אביה

לאחר 71 שנה: סלוא קובטי עקורה מהכפר החרב מעלול ביקרה אתמול (רביעי) בקבר אביה בלוויית בני משפחה וחברי הכנסת מסיעת חד"ש איימן עודה ועאידה תומאסלימאן. על כך פורסם הבוקר ב"אל אתיחאד". רק בהתערבות בג"ץ התאפשר לקובטי, לבקר בבית הקברות בו קבורים אביה ובני משפחה נוספים, שנמצא בשטחו של בסיס של חיל האוויר בגליל התחתון. קובטי בת ה-71 נאבקת על האפשרות לעלות לקבר אביה, אותו מעולם לא פגשה, זה ארבעה עשורים.

ח"כ עודה מסר "סלוא קובטי (אום עדנאן) היא נצר לכפר העקור מעלול. בכל פעם שנפגשתי איתה היא סיפרה לי על הנכבה של מעלול ועל אבא שלה שנהרג בשנה האיומה 1948, השנה שהיא נולדה בה. כבר לפני 25 שנים שמעתי על הניסיון המתמשך שלה לבקר את קבר אביה, הקבר נמצא בבית קברות בתוך מחנה צבאי. צעדנו יחד עם סלוא עד לכניסת הבסיס, ואז היא נכנסה לבד לחפש את קבר אביה, להיות הכי קרובה אליו אי פעם מאז הולדתה".

סלוא קובטי וח"כ איימן עודה, אתמול, בתום ביקורה בקבר אביה בכפר מעלול (צילום: אל אתיחאד)

ח"כ תומאסלימאן הוסיפה: "הבוקר ישבנו מתחת לצל כנסיית מעלול ביחד עם קבוצה של אנשים טובים, וחיכינו לשובה של החברה סלוא קובטי מביקורה אצל קבר אביה. סלוא, אותה אני מכירה יותר מעשרים שנה, נושאת עמה את פצע הנכבה ואת החלום לבקר את קבר אביה שנפל בנכבה ונקבר בתוך כפרו מעלול, בזמן שהכפר נהרס ושתושביו גורשו. הקבר נשאר שם יחד עם כמה קברים מגודר בתוך בסיס צבאי. תודה על מאבקך והתעקשותך.
תודה לך על נשיאת הסיפור והכאב, וחשוב ביותראת התקווה".

כאמור, הצבא אישר ביוני האחרון לקובטי ולדודה סובחי מנסור בן ה-93, השותף לעתירה לבקר שלוש פעמים בשנה בבית הקברות הנוצרי של הכפר מעלול באזור נצרת, שעל חורבותיו נבנה הבסיס. קובטי ומנסור יצטרכו לבקש אישור לביקור 30 יום מראש וזה יינתן בכפוף לבדיקות ביטחוניות. כמו כן, ייאסר עליהם להכניס לבסיס ציוד לתיעוד או להקליט את הביקור. כפי שביקשו בעתירה, קובטי ומנסור יוכלו לתחזק את הקברים שבבית הקברות בזמן ביקוריהם.

"קרוב ל-20 שנה סירב הצבא להתייחס לבקשותיה של גב' קובטי לממש את זכותה החוקתית והבסיסית להתייחד עם קברי אביה ואחיה שמעולם לא ראתה", מסרה עו"ד סאוסן זהר שהגישה את העתירה מטעם עדאלה. לדבריה, לצבא לא הייתה סיבה מוצדקת להחליט על כך רק עכשיו, בעקבות הגשת העתירה לבג"ץ".

קובטי הגישה את עתירתה לבג"ץ בתחילת השנה, בדרישה להורות למשרד הביטחון לאפשר לה לבקר בבית הקברות. העתירה היתה האחרונה מבין פניותיה הרבות לרשויות שונות, בהן גם משרד הביטחון, בניסיון לקבל אישור לביקור. בעתירה ציינה קובטי שב-2015 איפשר לה מפקד בסיס חיל האוויר להיכנס לשטחו, אך לא התיר לה גישה אל בית הקברות עצמו. קובטי סיפרה שבזמן ביקורה בבסיס גילתה שבאחד מצדי בית הקברות, השוכן על תל, בוצעו חפירות שחיללו את הקברים. לדבריה, ניתן היה לראות ממרחק סביר מהבסיס חלקי שלדים חשופים.

קובטי נולדה ביולי 1948, ארבעה חודשים לאחר מות אביה, שנקבר בבית הקברות במעלול. בני משפחתה גורשו מהכפר ועברו לנצרת, שם גדלה. לאחר שנישאה עברה לגור בכפר כנא, וכיום היא אם לארבעה ילדים וסבתא לשני נכדים. בעתירה נכתב כי הכפר מעלול נהרס כליל לאחר כיבושו למעט שתי כנסיות, מסגד ובית הקברות הנוצרי. בעוד שהגישה לשתי הכנסיות והמסגד נותרה פתוחה, הכניסה לבית הקברות נחסמה לאחר הקמת הבסיס.