לאחר שנה וחצי של מאבק: צו ההרחבה של העוס"ים גם במערכת הבריאות

לאחר שנה וחצי של מאבק, הפגנות ומחאות: ההסתדרות, משרד האוצר, ומשרד הבריאות הגיעו להסכמות  על החלת צו ההרחבה לעובדים סוציאליים גם על העובדים המועסקים באמצעות התקשרויות במערכת הבריאות הציבורית.

בפברואר 2017, נחתם צו הרחבה בעניין העובדים הסוציאליים, הקובע כי תנאיהם של עובדים סוציאליים בעמותות המפעילות שירותים למען המדינה, יושוו לתנאיהם של עובדים סוציאליים בשירות המדינה. תנאים אלה כוללים את כל הסעיפים שמעוגנים בהסכמים קיבוציים לרבות תוספות שכר, מענקים חדפעמיים, ימי חופשה ומחלה, ביגוד והבראה, גמל וקרן השתלמות.

2018-10-19_160926

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום מסך: פייסבוק)

למרות שצו ההרחבה הוחל באופן מהיר על עובדי העמותות המספקים שירותים עבור משרד הרווחה, ותנאיהם השוו לאלה של עובדי המדינה, עובדי העמותות המספקות שירותים למשרד הבריאות לא נהנו מאותם תנאים. לפי הודעתם המשותפת של ההסתדרות, משרד האוצר ומשרד הבריאות שפורסמה אמש (חמישי) "בעקבות שינוי הגדרות תפקידי העובדים הסוציאליים במכרזי משרד הבריאות, הוסכם על החלת תנאי צו ההרחבה על אותם עובדים".

יצוין שבמשרד הבריאות טענו לאורך הדרך כי הצו חל על עובדים סוציאליים שהגדרת תפקידם היא עובד סוציאלי בלבד ומכיוון שמרבית העובדים הסוציאליים המועסקים במערכת הבריאות מועסקים בתפקידים אחרים, "הצו אינו חל עליהם".

על פי ההסכמות, התשלומים השוטפים מכורח צו ההרחבה, ישולמו לעובדים החל ממשכורת חודש נובמבר 2018, המשולמת בתחילת חודש דצמבר. העובדים שלא חל עליהם צו ההרחבה עד כה, ישולם להם רטרואקטיבית, עבור שנת 2018, אותם תנאים במשכורת ינואר 2019 ולכל המאוחר במשכורת החודש העוקב.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני מסרה: "זהו הישג גדול לעובדים הסוציאליים במערכת בריאות הנפש בקהילה. לאחר שנה וחצי של מאבק נחוש לראשונה משרדי האוצר והבריאות מכירים הכרה מלאה בכך שצו ההרחבה יחול גם על העובדים הסוציאליים. אנו מקווים שמדובר בצעד נוסף בתהליך לשיקום מערכת בריאות הנפש".