לאחר מאבק משפטי של 7 שנים: יקוצרו תקופות המעצר של פלסטינים בגדה

לאחר מאבק משפטי של 7 שנים, בג"צ נתן פסק דין בעתירה לקיצור תקופות המעצר המופרזות והמפלות החלות על פלסטינים בשטחים הכבושים. בעתירה, האגודה לזכויות האזרח דרשה לתקן את הפגיעה ולהשוות את תקופות המעצר של פלסטינים לתקופות החלות על מתנחלים, החיים גם הם בשטחים, ועליהם חלה החקיקה הישראלית.

4

האגודה לזכויות האזרח, ארגון יש דין והוועד הציבורי נגד עינויים עתרו לבג"ץ נגד תקופות המעצר המופרזות והמפלות החלות על הפלסטינים. בעתירה נטען, כי תקופות המעצר המופרזות פוגעות באופן חמור בזכויותיהם היסודיות של התושבים הפלסטינים: בזכותם לחירות, בזכותם להליך הוגן, בזכותם לכבוד ובזכותם לשוויון. פגיעות אלו נוגדות באופן מובהק את הוראות המשפט הבינלאומי ואת עקרונות המשפט הישראלי, החלים על הרשויות הישראליות בכל מקום שבו הן פועלות. תקופות המעצר הארוכות, בשילוב מגבלות אחרות המוטלות על עצורים פלסטינים רבים – כגון מניעת פגישה עם עורך דין – מאפשרות להחזיק אדם במעצר במשך פרקי זמן ארוכים כשהוא מבודד מהעולם, ובלא שיתקיימו בקרה ופיקוח על המעצר ועל החקירה. מצב זה פותח פתח ליחס בלתי ראוי מצד רשויות החקירה ולשימוש בשיטות חקירה פסולות.

המציאות בה בני אדם החיים זה לצד זה ישפטו בבתי משפט נפרדים, תחת שתי מערכות חוק שונות על סמך מוצאם הלאומי היא מפלה ופסולה. תקופות המעצר הממושכות פוגעות בזכותם של הפלסטינים לחירות, בזכותם להליך הוגן, ובזכותם לכבוד.

במסגרת פסק הדין הסופי, וכן במהלך הדיונים בעתירה, הורה בית המשפט למפקד הצבאי לבצע תיקונים משמעותיים לחקיקה הצבאית שהביא לקיצורים חשובים בתקופות המעצר החלות על פלסטינים בשטחים, ובמיוחד על עצורים קטינים. יחד עם זאת, קיבל בית המשפט במסגרת פסק הדין את בקשת המדינה להחיל את הקיצורים רק החל מחודש מאי 2018 והשאיר בידי המפקד הצבאי את הסמכות לשנות בעתיד את תקופות המעצר אם ימצא לנכון "משיקולי ביטחון".

מאגודה לזכויות האזרח נמסר ש"למרות השינויים החשובים הצפויים, לא מדובר בצעד שישווה את תקופות המעצר של פלסטינים ואזרחים ישראליים בגדה המערבית ולא מדובר בצעד שישנה באופן מהותי את המציאות בגדה כל עוד יימשך הכיבוש, תימשך הפגיעה בזכויות האדם".

עוד בנושא: http://www.acri.org.il/he/2664