לאחר מאבק ומחאות של חודשים: בסודאן נאסר מילת נשים בחוק

המועצה העליונה השולטת בסודאן אשררה בסוף השבוע את ההחלטה שלפיה מילת נשים תהיה מעתה עבירה פלילית ותיחשב לפגיעה בכבוד האישה. המנהג הברברי נפוץ מאוד במדינה האפריקנית, וההכרזה הזו – לפחות בהיבט המשפטי – היא מהפכה של ממש. כך מסר העיתון "אל אתיחאד", היוצא לאור בחיפה.

נשים סודניות מפגינות למען זכויותיהן (צילום: אל אתיחאד)

החקיקה באה כשנה להדחתו של הרודן עומר אלבשיר שהתחוללה בתום חודשים של הפגנות המונים, הפגנות שנשים מילאו בהן תפקיד מרכזי. הקבינט החדש של סודן אישר כבר באפריל את התיקונים לחוק הפלילי, בהם הטלת עונשים על מי שיבצע מילת נשים, ואשרורם כעת הוא צעד נוסף בדרך למיגור התופעה.

העונש המרבי למי שיבצע מילת נשים – מרופאים, דרך עובדים אחרים במערכת הבריאות ועד אזרחים חסרי כל הכשרה רפואית – יהיה שלוש שנות מאסר. ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק, שיבח בסוף השבוע את ההחלטה: "זהו צעד חשוב לרפורמה משפטית כדי לגשים את סיסמת המהפכה – חופש, שלום וצדק", צייץ בטוויטר.

ארגוני נשים וזכויות אדם גינו במשך שנים את המנהג המגונה שבמקרים מסוימים מוביל גם למוות. מילת הנשים היא תופעה נרחבת ברבות ממדינות אפריקה, המזרח התיכון ואסיה, ולפי האו"ם היא פוגעת בחייהן של מיליוני נשים וילדות. פעילים למען זכויות אדם בסודן אומרים שבשלושת העשורים האחרונים התפשט המנהג עד לאזורי פריפריה מרוחקים שבהם הוא לא התקיים קודם לכן, בהם הרי נובה.

בחודשים האחרונים נשים הפגינו ומחו לאורכה ולרוחבה של המדינה כדי להרחיב את זכויותיהן החוקיות. בין היתר, ארגוני נשים דורשים חוק למניעת הטרדות מיניות, חוק למאבק באלימות כלפי נשים ושינוי החוק, המבוסס על השריעה לפיו ניתן אין צורך בהסכמת האישה לנישואין או ניתן לשאת לאישה ילדות בנות 10 ויותר.