לאחר מאבק ארוך: נחתמו הסכמים קיבוציים בסינמטק ת"א ובקופ"ח מאוחדת

הסכם קיבוצי חדש נחתם השבוע בסינמטק תל אביב לאחר חודשים של מאבק. ההסתדרות במרחב ת"איפו, ועד עובדי הסינמטק בעיר וההנהלה חתמו על הסכם המסדיר את תנאי העסקתם של 93 עובדי המקום סדרנים, מקרינים, אחראי משמרת, אנשי מכירות ואנשי שירות לקוחות.

2018-11-01_211507

ההסכם ישפר משמעותית את תנאי העבודה והשכר של העובדים והוא כולל, בין היתר, תוספות שכר לעובדים בהתאם לשנות הוותק והעברת עובדים מהעסקה שעתית להעסקה חודשית. לאחר החתימה הכריז ירון בן חיים, יו"ר ועד עובדי הסינמטק: "מדובר בהסכם השכר הטוב ביותר שהיה לנו עד עכשיו".

יצוין שההסתדרות הכריזה בסוף מאי האחרון על סכסוך עבודה בין עובדי סינמטק תל אביב להנהלה, זאת לאחר שוועד העובדים של המוסד לא הצליח להגיע להסכם עם ההנהלה בנוגע לתנאי העסקת העובדים במשך כמה חודשים.

"חיכינו בסבלנות שפסטיבל דוקאביב הסתיים, כי לא רצינו לפגוע ביוצרים ובמפעל היפה הזה שהתפתח בתקופה אחרת, שבה למנהל הסינמטק היתה הבנה קולנועית וחזון ליברלי אמיתי", אמר בן חיים אז ל"הארץ". "אנחנו נעשה הכל כדי לא לפגוע ביוצרים ובאקדמיה, אבל מוכרחים לשים סוף להתנהלות של הנהלת הסינמטק לפני שיהיה מאוחר מדי. ההצעות שהם נתנו לנו מעליבות, אומרות בפועל הרעה בתנאים, ואנו לא מוכנים לזה. אנחנו, העובדות והעובדים, מהווים את החזית האחרונה לפני הרס הסינמטק", הוסיף.

ועד העובדים התלונן על כך שהנהלת הסינמטק, בראשותה של המנכ"לית דינה פלד, מסרבת לאשר לעובדים העלאת שכר מינורית, בגובה שקלים בודדים מעל שכר המינימום. "הנהלת הסינמטק שופכת כסף על פלזמות מיותרות שיגרמו למקום להיראות כסוג של סינמה סיטי, בזמן שכסף לסדרנים אין. הם מעבידים אותנו בשכר רעב, בעוד שהם מקבלים משכורות עתק על כל הטעויות שהם עושים", ציין בן חיים.

עוד דרש ועד העובדים מההנהלה להפסיק להחתים עובדים על חוזים אישיים, בניגוד להסכם העבודה הקיבוצי במוסד, ומוחה על החלטת ההנהלה להעתיק את ספריית הסינמטק לחלל אחר מזה המרווח שבו היא שוכנת כעת.

כמו כן, ההסתדרות, ועד עובדי קופת חולים מאוחדת וההנהלה חתמו היום (חמישי) על הסכם קיבוצי חדש שיחול על כ-4,500 עובדי הקופה. ההסכם, שתוקפו חמש שנים, יחול ברובו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2018, והוא שם דגש נרחב על צמצום פערי שכר תוך חיזוק העובדים המשתכרים ברמות הנמוכות. הוא כולל בסך הכל תוספות שונות המגלמות עלייה של יותר מ-20% בממוצע השכר של העובדים.

ייחודו של ההסכם הינו בכך שהוא כולל מנגנון לצמצום פערים בתוך קבוצות הסקטורים השונות במאוחדת ועל פי כל עובד ועובד. במסגרת זאת נקבע כי שכר המינימום ההתחלתי בקופה יעמוד על 5,800 שקל, ולכך תתווסף תוספת שכר לכל עובד בהתאם לוותק שלו ולהשכלתו. תוספות השכר יינתנו גם תוך התחשבות בממוצע השכר של כל סקטור והתוספות המשמעותיות יותר יינתנו לעובדים המשתכרים מתחת לממוצע הסקטוריאלי.

מנגנון צמצום הפערים הכולל את העלאת השכר ההתחלתי והתוספות האמורות יחולקו לעובדים רטרואקטיבית מתחילת השנה ויינתנו כבר במשכורת נובמבר.

לצד זאת, החל מינואר 2019 יקבלו עובדי מאוחדת תוספת של אחוז ותק על כל שנת העסקה שיצברו, ולראשונה יקבלו פעם בשנה קצבת ביגוד. ההסכם קובע גם תוספת מיוחדת בגין ימי עבודה מפוצלים, והעלאת ערך השעה שיחושב מעתה לפי 173.3 שעות עבודה חודשיות במקום 175.

סעיפים נוספים בהסכם קובעים כי כל הסכם מסגרת למגזר הציבורי שייחתם בעתיד יחול על עובדי מאוחדת. הצדדים סיכמו אף כי מעתה תחולק פעם בשנה לעובדים הוותיקים "משכורת יובל" בגובה 60% מהמשכורת של כל עובד עם ותק העסקה של 25 שנה לפחות.

לראשונה בקופה, הפרשות הגמל לעובדי מקצועות הרפואה יחושבו גם על רכיבים שאינם פנסיוניים, וכל עובדי דירוג דרגה קיבלו תוספות שכר שתנוע בין 750 ל-1,000 שקל, באופן המיטיב עם המשתכרים ברמות הנמוכות. ההסכם כולל גם בניית מנגנון לקידום מזכירוֹת אחראיות (מנהלות מרפאות קטנות) בד בבד עם קביעת טווחי שכר למנהלי מרפאות על פי גודל המרפאה – תוך הבטחת שכר ראוי ומשמעותי יותר לבעלי תפקידים אלו.

הצדדים סיכמו על המשך המו"מ לחתימת הסכם עבור עובדי מרפאות השיניים של מאוחדת אשר צפוי להיחתם בחודש הקרוב, המשך המו"מ לעובדי רשת בתי האבות של הקופה והתחלת מו"מ להסכם קיבוצי ראשון עבור סקטור מנהלי המחלקות בקופה. יו"ר ועד עובדי מאוחדת, שלה ונטורה, מסרה: "לאחר מו"מ שנמשך כשנה וחצי הגענו להסכם היסטורי שישנה מידית את שכרם של העובדים בקופה ויבטיח להם אופק כלכלי".

ריאיון עם ירון בן חיים, יו"ר ועד עובדי סינמטק תל אביב, שפורסם ב"זו הדרך" עם הכרזת על סכסוך עבודה (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/06/G22_2018.pdf