לאחר מאבק: אפשרו לילד בן 6 לעבור עם משפחתו מעזה לגדה המערבית

ישראל תתיר לילד בן שש לעזוב את רצועת עזה כדי לגור עם משפחתו בגדה המערבית, אחרי שנתיים וחצי בהן נמנעה יציאתו מהרצועה. פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה השבוע על השינוי בעמדת המדינה לעמותת "גישה", המייצגת את הילד אדם חמו ואת אמו כאות'ר, ועתרה בשמם לבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים. עם זאת, בניגוד לציפיית המשפחה כי יציאתו של אדם מהרצועה תותר באופן מיידי, הפרקליטות מתנה זאת בבדיקה ביטחונית חוזרת של אחותו בת ה-16, של אחיו התאומים בני ה-13 ושל אמו.

יצוין שחברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף מסיעת חד"ש שיגרו בתחילת השבוע פניות למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), בקריאה לאשר לילד תושב עזה להצטרף לאמו ואחיו במעבר לגדה המערבית.

מעבר ארז (צילום: גישה)

 

כתובתה הרשומה, המוכרת על ידי ישראל, של אימו, היא בגדה המערבית. בשנת 2000, בעקבות נישואיה לתושב עזה, עברה חמו לחיות ברצועת עזה. ב-2012 רשמה גם את מענם של ארבעת ילדיה במרשם האוכלוסין בגדה המערבית. בנה הצעיר ביותר נולד כעבור שנה, ולכן הוא היחיד בילדיה שמענו הרשום הוא עזה.

בחיפוש אחר עתיד טוב יותר, מאז פברואר 2017 מנסה חמו לעבור עם ילדיה לגדה המערבית. ישראל מוכנה לאפשר לה ולארבעת ילדיה הגדולים לצאת מהרצועה, אך לא לבן הצעיר. במאי 2017 עתר “גישה” בשמו ובשמה של האם לבג”ץ, אך המדינה טענה שהפעוט, אז בן שלוש וחצי, צריך להגיש בקשה להשתקעות בגדה המערבית למנכ"ל המשרד לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית והוא אמור להעבירה למתפ"ש.

חמו הגישה את הבקשה כפי שנדרשה אך לטענת ישראל היא לא הועברה אליה ולכן האם ובנה עדיין ברצועה. לו הייתה מממשת את זכותה לחזור לגדה ומותירה את בנה מאחור, הייתה יכולה לבקש לצאת לעזה לבקרו רק במקרים שישראל מגדירה כנסיבות הומניטריות חריגות – מחלה אנושה, הלוויה או חתונה. בינואר האחרון הוגשה עתירה נוספת בעניין, לבית המשפט המחוזי בירושלים.