לאחר חודשיים של מאבק: נחתם ההסכם הקיבוצי השני של מורות תכנית היל"ה

לאחר מאבק ארוך מורות היל"ה, המאוגדות בארגון כח לעובדים, חתמו על הסכם קיבוצי שני לשיפור תנאי העסקתן. ההסכם נחתם בין מנכ"ל רשת החינוך עתיד, מנשה סמירה, מזכיר ארגון כוח לעובדים, ד"ר עמי וטורי ונציגי ונציגי ועד מורות היל"ה. כאמור, ההסכם נחתם לאחר חודשים של מאבק שאף הוביל לשביתה של מרכזים חינוכיים.

ההסכם אמור לשפר באופן משמעותי את תנאי העסקתן של כ-1,200 מורות תכנית היל"ה העובדות בכל רחבי הארץבינואר 2013 חתם ועד מורות היל"ה על הסכם קיבוצי ראשון מול חברת עתיד. ההסכם הבטיח משכורת חודשית למורות בהתאם למכסת שעות העבודה.

2018-01-03_201455

הפגנה של מורות היל"ה במהלך המאבק למען ההסכם הקיבוצי (צילום: כוח לעובדים)

בין ההישגים שהושגו בתום המאבק ושנכללו בהסכם הקיבוצי החדש: תוספות שכר החל בשנת הלימודים הבאה, בצמוד להסכמי ארגוני המורים והעלאות השכר השנתיות המופיעות בהן מדובר בתוספת שכר מדורגת של כ-7.5% וצמצום תופעת ה"שעות האפקטיוויות", שהובילה לכך שמורות ומורים לא קיבלו שכר בחופשות במשך חודשים בשנה ל-25% בלבד ממורות ומורי התוכנית, שעובדים תשע שעות ומטה מדי שבוע (כך שלמורות ומורים במתכונת העסקה זו יתאפשר לעבוד במשרות נוספות) ומעבר למתכונת משרה למי שיצאו מהסידור.
בעיה נוספת שנמצא לה פתרון היא חוסר הידיעה של מורות ומורים מתי יתחילו את שנת הלימודים בהסכם נקבע כי מרבית המורות במתכונת משרה יקבלו הודעות על תחילת העסקתן לכל היותר עד ל31 ביולי, ומורות במתכונת שעות אפקטיביות יקבלו הודעות על תחילת העסקתן לכל המאוחר עד ה5 באוקטובר. כמו כן, כדי להעמיק את הרצף התעסוקתי של העובדות, קיים בהסכם מנגנון לשמירה על היקפי העסקה במהלך השנה ובמעבר בין שנים. כך למשל, אם תאלץ ההנהלה נקוט בפיטורי צמצום, היא מחויבת בשבלום של שלושה חודשי עבודה מראש. עוד ניתנה לראשונה גם הכרה בגמול השתלמות לכלל המורים, תשלום לישיבות צוות, החזר נסיעות להשתלמויות ותשלום מלא על ימי מחלה מהיום הראשון.

"ההסכם הקיבוצי בהיל"ה מסמן צעד נוסף של מורי קבלן בדרך לשיפור תנאיהם מול מורי משרד החינוך. אנחנו שמחים שמצאנו בחברת עתיד הכרה משותפת בחשיבות של שימור צוות ההוראה האיכותי בעבודה עם נוער נושר" מסר מרטין וילר, רכז ענף עובדות ועובדי החינוך בכוח לעובדים.