לאחר הפגנות המוניות: הודחה נשיאת קוריאה הדרומית פארק גון-הייה

שני בני אדם שמחו בסיאול נגד הדחתה של נשיאת קוריאה הדרומית, פארק גוןהייה, מתו הלילה (שישי) בבית חולים בבירה לאחר שפונו במצב קשה מהפגנה מול בית המשפט החוקתי. הלילה אישר בית המשפט את הדחתה של פארק, בשל פרשת השחיתות שבה הייתה מעורבת. בחירות חדשות יתקיימו במדינה בתוך 60 יום. כך מסרה סוכנות הידיעות הסינית.

2017-03-10_151057

הפגנה המונית בסיאול, אמש, בדרישה לפיטורי הנשיאה (צילום מסך: הטלוויזיה הדרוםקוריאנית)

פארק, שהייתה צפויה לסיים את כהונתה בשנת 2018, היא האישה הראשונה לעמוד בראש קוריאה הדרומית. הפגנות המוניות נערכו ברחבי המדינה בחודשים האחרונים בדרישה לפיטוריה ולאחר אישור ההצבעה בפרלמנט נפגשה עם חברי ממשלתה וביקשה להביע את התנצלותה על הבלבול שנוצר במדינה בעקבות המשבר הפוליטי. נשיאת בית המשפט, לי יונגמייל, אמרה: "אנו מדיחים את פארק מתפקידה. בפעולות שלה היא בגדה באמון האנשים. זו הפרה חמורה ובלתי נסבלת של החוק". בעקבות ההחלטה הפגינו אלפים מתומכי פארק. הם השליכו מוטות של דגלים על שוטרים וטיפסו על אוטובוסים שבהם השתמשה המשטרה כדי לשים חיץ ולמנוע מהמפגינים להתקרב לבית המשפט.

לפני כשלושה חודשים הצביע הפרלמנט במדינה בעד ההדחה לאחר חשיפת פרשת השחיתות שבה הייתה מעורבת. ראש הממשלה הוואנג קיואה מונה כמחליפה. פארק, מואשמת שנתנה לחברה שלה, צ'וי סוןסיל, גישה לענייני המדינה, גם אלה הסודיים, וחברתה מואשמת שניצלה את הקרבה ביניהן כדי להרוויח הון לא חוקי. הנשיאה הדרום קוריאנית הודתה שצ'וי ערכה כמה מהנאומים שלה ועזרה לה ביחסי ציבור. עוד היחא מואשמת שהשתמשה בקשריה עם הנשיאה כדי לאיים על ראשי תאגידים "לתרום" עשרות מיליוני דולרים לקרנות צדקה, וגרפה את הכספים לכיסה. פארק, מנגד, מואשמת כי היא סייעה לה בהוצאת הכספים מאותן החברות וכי היא הורתה לשני עוזריה להדליף מסמכים ממשלתיים לחברתה, שלה לא היה סיווג ביטחוני ולא החזיקה בשום תפקיד רשמי.

כלי התקשורת המדינה האסייתית דיווחו שצ'וי, שלא מחזיקה בשום תפקיד ציבורי רשמי, מילאה תפקיד מרכזי בממשלה. היא עצמה אמרה בעבר שהיא סייעה לנשיאה פארק, אבל אמרה שהיא לא יודעת אם חומרים שהיא ראתה היו מסווגים. בסוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה דווח כי פארק "תישפט כמו עבריינית פשוטה" לאחר שהודחה "שנה בטרם סיום כהונתה כנשיאה".