לאחר הביקור ביד ושם: נשיא ארגנטינה נפגש בירושלים עם קרובי הנעדרים

לאחר הביקור ביד ושם, נפגש אמש (חמישי) נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס עם קרובי הנעדרים בישראל במלון המלך דוד בירושלים. הקרובים דרשו את התערבותו כדי להסגיר לארגנטינה את איש מודיעין הנחשב בפשעים נגד האנושות, תאודורו אניבל גאוטו, שנמלט לישראל. הקרובים טוענים שממשלת הימין בישראל מנגינה על גאוטו. איהסגרתו של גואטו תעמוד במרכז הדיון שאמור להתקיים בבג"ץ ביום שני הקרוב.

נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס מניח זר פרחים, אתמול, ביד ושם (צילום: סוכנות טלאם)

גאוטו התגורר בעבר בקריית ביאליק עד שנחשף, ועתה הוא מסתתר תחת השם "יוסף כרמל". גאוטו אמנם טוען שהוא חף מפשע, אבל ב-2010 הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי מטעם האינטרפול לבקשת משרד המשפטים של ארגנטינה. גאוטו הוא מבוקש נמלט החשוד בפשעים נגד האנושות, בהם חטיפות, עינוים, מעשי רצח ואף חטיפת תינוקות מעצורות לפני רציחתן. ממשלות ארגנטינה האחרונות, למרות ההבדלים הגדולים בזהותן הפוליטית, הציעו פרס כספי גדול למי שיסייע להביא את גאוטו לדין.

עילה נוספת לעתירה, הדורשת מממשלת ישראל לבטל את אזרחותו של גאוטו ולהסגירו לארגנטינה, היא שגאוטו שיקר לסוכנות היהודית כשפנה אליה לקבלת מעמד של "עולה חדש". גאוטו שיקר כשהצהיר כי אינו מבוקש לחקירה במולדתו, בעוד שלמעשה נמלט ממשפט מרמה נגד הבנק המרכזי של ארגנטינה. זאת עשה תוך ניצול חוק השבות שחל על אשתו, סילביה צ'רניאק, שגם היא חתמה על הצהרה תחת שבועה בידיעה שמדובר בשקר. שופטי בית המשפט העליון כבר קבעו כי על המדינה לשקול מחדש את החלטתה שלא לשלול את אזרחותו של גאוטו. לקראת ההכרעה בנושא, הגישה המדינה לבית המשפט העליון, במעמד צד אחד, חומר המוגדר סודי. לא ברור מה טיב המידע הסודי שהוגש לשופטים. ייתכן כי מידע זה נוגע בשיתוף הפעולה הנרחב של ישראל, בחימוש ובאימון, עם המואשמים כיום בפשעים נגד האנושות בארגנטינה. בעבר כבר נחשפו ראיות רבות לשיתוף פעולה ישראלי עם יחידת המודיעין בה שירת גאוטו.

עוד בנושא, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/01/G04_2020.pdf