לאחר דיון שנמשך 14 שעות: אושרו התקנות לפיקוח על גני הילדים הפרטיים

בתום דיון מרתוני שהתנהל עד שעות הלילה (שלישי) ונמשך 14 שעות, אישרה הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), את התקנות של חוק הפיקוח על מעונות היום והגנים הפרטיים לגילאי 3-0. כך, תוכל המדינה ליישם את חוק הפיקוח על מעונות היום, שנחקק לפני כשנתיים.

ח"כ יוסף ג'בארין בדיון בוועדה לזכויות הילד של הכנסת (צילום: הכנסת)

בתום הדיון אמר ח"כ ג'בארין "אני רואה בזה רגע היסטורי. הבאנו בשורה למאות אלפי ילדים בגיל הרך ולהוריהם". על פי התקנות, המעונות הפרטיים שאינם נתונים כלל לפיקוח כיום, נדרשים לראשונה לאמץ את היחס המחייב את המעונות המפוקחים. יחס הילדים למטפלת במעונות המפוקחים הוא 1:6 בקבוצת התינוקות הצעירים ביותר (מגיל חצי שנה עד שנה ורבע) ו–1:11 אצל הפעוטות (עד גיל שלוש). לפי נתוני משרד העבודה והרווחה, כ-90% מהמסגרות הפרטיות המדווחות עומדות כיום ביחס זה. ואולם, נתון זה אינו משקף את המצב בפועל, מפני שמעונות פרטיים רבים פועלים מבלי לדווח על קיומם לרשויות.

התקנות המקוריות שהונחו על שולחן הכנסת קבעו כי יש לשפר את יחס הילדים למטפלת ל-1:5 בקבוצת התינוקות הצעירים ביותר ול-1:10 בקבוצת הפעוטות. במשרד האוצר התנגדו לכך בתוקף, בטענה שהדבר ייקר את שכר הלימוד במעונות ואף יוביל לסגירה שלהם, וגם מפעילי מעונות פרטיים התנגדו לשינוי. שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר באחרונה ל"הארץ" שלא יסכים לאישור התקנות ללא השיפור ביחס התקינה, שכן בלעדיו "חוק הפיקוח יישאר אות מתה"; ואולם, סעיף זה לא נכלל בתקנות לבסוף.

יצוין שהתקנות מחייבות את המעונות גם בהכשרה ראשונית של מטפלות בהיקף של כ-220 שעות ובקיום הדרכות פדגוגיות קבועות בהיקף של ארבע שעות בחודש. המעונות המפוקחים כבר מקיימים הדרכות חודשיות, ועם אישור התקנות חלה חובה זו גם על המעונות הפרטיים. מגעים בין משרד העבודה והרווחה לאוצר הביאו לסיכום על מימון חלקי לפחות של ההדרכות. התקנות מסדירות גם את כללי הבטיחות בשטח המעונות.