לאחר דיון סוער: יורחבו הטבות המס לישובים הערביים ולערים מעורבות בגליל

יורחבו הטבות המס לישובים הערבים ולערים מעורבות בגליל. בין היישובים שיזכו להטבות מס: אבו סנאן, בענה, ג'דיידהמכר, גו'לס, דייר אלאסד, חצור הגלילית, טבריה, טמרה, ירכא, כאבול, מג'ד אלכרום, מזרעה, סח'נין, עכו, עראבה וראמה. יישובים אלה יהיו זכאים רטרואקטיבית מחודש יוני השנה להטבת מס במסגרת תיקון לחוק שאושר אתמול (שני) בוועדת הכספים של הכנסת על פי יוזמת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

העיר עכו (צילום: ויקימדיה)

הצעת החוק שונתה נוכח קשיים משפטים שעלו מהצעת החוק מקורית, שנשענה על הגדרת הטבת מס נוספת ליישובים מעורבים (שיעור תושביהם היהודים אינו עולה על 80%). במהלך הדיון הביעו חברי הכנסת מן הימין התרעמות על כך שנוסח החוק שונה, וטענו כי אין סיבה לשנות את ההגדרה בלחץ משפטנים". על פי ההצעה שאושרה, הטבת המס תחול מה-17 ביוני 2020 למשך שנתיים ושר האוצר יהיה רשאי להאריכה  באישור ועדת הכספים.

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), תושבת עכו ומיוזמי התיקון, אמרה בדיון "למרות שהצבענו בעד בקריאה ראשונה, הצהרנו שלא אהבנו את השיח, אבל ידענו כמה חשובה ההטבה הזו כדי לחזק את העיר עכו והאוכלוסייה שנמצאת בה. פתאום שיש סוף סוף שיח נורמלי שמדבר על ערכים סוציואקונומי אז קופצים, נוח לנו לחשוב שזה מגיע לאזרחים מסוימים ולא לאזרחים אחרים. למנוע את הטבת המס מישובים וכפרים מוחלשים שסובבים את העיר זה לא מקובל, סוף סוף האוצר ומשרד המשפטים מכניסים שיח נורמלי".

ח"כ תומאסלימאן הוסיפה לאחר הדיון ש"החוק המקורי נתן הטבה זו רק לעכו ונומק בשיקולים 'דמוגרפיים', אבל לאחר מאבק הצלחנו לשנות אותו. גם להימנע מהשיח הגזעני, וגם להדגיש את הנימוק החברתי. זהו חוק למען האזרחים, כלל האזרחים. לא על בסיס דת, לא על בסיס גזע, לא על בסיס שיוך פוליטי אלא על בסיס צורך כלכלי. סיוע עפ"י תפיסה מעמדית ולא לאומנית".