כ-700 מרצים בהשכלה הגבוהה חתמו על עצומה נגד שר המדע אקוניס

כ-700 מרצים וחוקרים בכל המוסדות להשכלה הגבוהה חתמו היום (שישי) על עצומה נגד שר המדע אופיר אקוניס. השר הודיע השבוע כי הוא מסרב למנות את פרופ' יעל אמיתי לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית ((GIF, ומותיר את מציאת הנציג הישראלי החסר בוועדה לממשלה הבאה. החלטת השר פורסמה ב"הארץ" לאחר שבג"ץ הורה לו לשקול מחדש את סירובו המקורי למנות את חוקרת המוח מאוניברסיטת בן־גוריון בשל חתימתה ב–2005 על עצומת תמיכה בסטודנטים ומרצים המסרבים לשרת בשטחים הפלסטינים הכבושים. בית המשפט הורה לאקוניס להודיע על החלטתו עד סוף חודש מארס, למרות הסמיכות לבחירות לכנסת, והתיר לו לבקשתו דחייה קצרה עם פרסום ההחלטה עד יום רביעי .

2019-04-05_174913

פרופ' יעל אמיתי (צילום: שבתרבות בארשבע)

בעצומה של המרצים נאמר כי "מעשהו של שר המדע אופיר אקוניסשביטל מינוי מקצועי של חברה בוועדה המדעית של הקרן ישראלגרמניה בשל הבעת דעה שלה (בנושא שאינו קשור לעבודתה האקדמית), הוא מעשה חמור ביותר, הפרה של ההפרדה בין אקדמיה ופוליטיקה, ואיום מפורש על חופש הביטוי. לא נסכים שמינויים לוועדות מקצועיות, ולתפקידי ניהול באקדמיה יותנו בדעותיהם של המועמדים בנושאים חוץאקדמיים. אין בכוונתנו לאפשר לכל זה לקרות ונאבק במשטר שבו יש רדיפה פוליטית וסתימת פיות".

לפיכך, אנשי האקדמיה מכל המוסדות האקדמיים בישראל דורשים ששר המדע יחזיר את פרופ' אמיתי לתפקידה בוועדה המדעית הקרן כפי שהמליץ היועץ המשפטי לממשלה.  כמו כן, הם תובעים שר המדע יצהיר שיימנע להבא מהתערבות במינויים מקצועיים לאיוש וועדות אקדמיות. היה ולאאנו דורשים שהקרן תוצא מתחום סמכותו של השר. עוד מבטיחים החותמים שעד מילוי דרישותיהם לא יגישו בקשות לקרן המחקר ולא ישמשו כבודקים של הצעות מחקר מטעם הקרן ולא יישבו בוועדות הקשורות עמה.

לעצומה המקוונת:

https://www.atzuma.co.il/gifpetition