כפי שתבעו חברי כנסת: פעילות נגד אלימות כלפי נשים דורשות לבטל פרס לאייל גולן

עצומה של פעילות נגד אלימות כלפי נשים פורסמה הבוקר (ראשון) נגד היוזמה להעניק פרס בכנסת לזמר אייל גולן. יצוין שביום חמישי שעבר קבוצה של חברי כנסת, בהם יו"ר הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) ויו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, פנתה ליו"ר הכנסת בדרישה למנוע מהזמר לקבל תעודת הוקרה באירוע לזמר העברי שיתקיים מחרתיים במשכן הכנסת. את האירוע יוזמת יושבת ראש השדולה ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) והוא יתקיים באודיטוריום הכנסת במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בהשתתפות אייל גולן, ארקדי דוכין, אילנית, עינת שרוף, הפרוייקט של רביבו, אגב הוד, עידן יניב, ישי ריבו ואמנים נוספים.

2018-12-09_204203

אייל גולן (צילום: ויקיפדיה)

במכתב ששלחו חברי הכנסת לאדלשטיין נאמר כי "הענקת האות לאייל גולן פירושה הכשרת השרץ ואיתות לחברה הישראלית כולה כי ניצול מיני של נערות גם אם אין בכך גוון פלילי הוא דבר נורמטיבי בעוד שתרומתו המוזיקלית של גולן לתרבות הישראלית מוכרת לכל ואף אהובה על רבים, מעשיו הנלוזים הפכו אותו לשנוי במחלוקת".

עוד כתבו חברי הכנסת כי "הוקרת האמן היא הוקרת האיש והיא מהווה יריקה בפרצופן של נפגעות אלימות מינית בכך שהיא מסמל כי בית הנבחרים הישראלי מעדיף באופן חד משמעית את התוקפים על פניהן". לדברי חברי הכנסת, מי שניצל את מעמדו כדי לנצל קטינות, להסיע אותן ב'פותמוביל' ולהלעיט אותן סיגריות ואלכוהול לא ראוי לכבוד מכנסת ישראל". הם קראו לאדלשטיין לבטל את הענקת הפרס לאייל גולן. מטעמו של יו"ר הכנסת נמסר בתגובה שליו"ר הכנסת אין סמכות להתערב באירועי השדולה ושאינו קשור להחלטה.

אחת מיוזמות עצומת הנשים, מלכי דרורי, שבתה בת ה-20 נאנסה כשהייתה נערה בת 14, הסבירה הבוקר בריאיון לקרן נויבך בתכנית "סדר יום" ברשת ב' כשלמדה על הכוונה להעניק לגולן פרס, היא לא יכלה לשתוק יותר. "האדם הזה ניצל את הכוח שלו ואת הפרסום שלו כדי להשתמש בנערות ונשים ופשוט השתמש בהן ככלי לבילוי", אמרה.

אחרי שחמישה חברי כנסת דרשו לבטל את הפרס, פעילות נגד אלימות כלפי נשים פתחו עצומה הקוראת לבטל את הענקת הפרס. "זאת יריקה בפרצופה של כל אישה או ילדה שהוטרדה או הותקפה מינית", אמרו הבוקר היוזמות. "האם אלו ערכיה של כנסת ישראל?".

העצומה מגיעה על רקע החקירה שהתנהלה נגד גולן בחשד שביצע עבירות מין בקטינות. החקירה אמנם נסגרה וגולן לא הועמד לדין בגינה, אך יוזמות העצומה מביאות ציטוטים מתמלילי החקירה, שביניהם: "אני לא מכיר המון גברים שבחורה מבצעת בהם מין אוראלי והם בדיוק מבקשים ממנה תעודת זהות תוך כדי, וגם יעצרו אותה באמצע ויגידו לה די, מספיק, לכי".

"אירוני שדווקא לאחר שבוע בו החברה הישראלית הביעה בצורה כה נחרצת התנגדות לאלימות כלפי נשים, החליטה כנסת ישראל, שאמורה להוות המצפן המוסרי והערכי של המדינה, להעניק פרס למי שהתנהגותו מבזה, מחפיצה ומשפילה נשים", כתבו יוזמות העצומה. "האם זוהי המורשת הערכית שכנסת ישראל מעוניינת להנחיל לדורות הבאים? האם היא מסתפקת בכך שהתנהגותו של הזמר לא הובילה להרשעה פלילית, כדי שיהווה מודל לחיקוי עבור גברים, נערים וילדים?".

"זוהי הוכחה כואבת לכך שלמרות שנדמה שהתקדמנו לעולם שבו יש אפס סובלנות לאלימות כלפי נשים, וסלבריטאים כמו קווין ספייסי והרווי וויינשטיין זוכים לגינוי והוקעה חברתית, אצלנו תרבות האונס חוגגת, בחסות מוסדות השלטון ונבחרי הציבור בכבודם ובעצמם", המשיכו היוזמות. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו אמרה כי "כל חברי וחברות הכנסת והממשלה שידעו לדבר השבוע על ההכרח למגר את האלימות המגדרית צריכים וצריכות להחרים את הטקס שבו יוענק אות הוקרה לאייל גולן, ששמו נקשר בפרשת ניצול קטינות חמורה".