כפי שסברו הקומוניסטים הצ'יליאנים: המשורר פבלו נרודה לא נפטר ממחלה

מומחים משפטיים הודיעו בסוף השבוע כי המשורר הצ'יליאני זוכה פרס נובל לספרות, פבלו נרודה, לא מת מסרטן הערמונית, בניגוד למה שנכתב בתעודת הפטירה הרשמית שיצאה עם מותו ב-23 בספטמבר 1973. המומחים גילו כי נרודה אכן סבל מהסרטן המדובר, אך לא היה בסכנת מוות. מדובר בהתפתחות האחרונה בתעלומה בת יותר מ-40 שנה. כך מסר השבועון הקומוניסטי הצ'ילאני "אל סיגלו". פעילי המפלגה הקומוניסטית טוענים מזה שנים שנרודה נרצח ולא מת כתוצאה ממחלה.

2017-10-23_221438

נרודה, הידוע בשירי אהבה שכתב, היה גם אמן פוליטי והיה קומוניסט פעיל, שנבחר לסנטור מטעם המפלגה הקומוניסטית בצ'ילה ואף הוצע לו להתמודד לנשיאות המדינה, אך הוא הסיר את מועמדותו ותמך בסלבדור איינדה הסוציאליסט שנבחר לתפקיד הרם.

ב-1973 התרחש אירוע מפנה בהיסטוריה של צ'ילה: החונטה הצבאית הפרואמריקאית בראשות הגנרל אוגוסטו פינושה הדיחה את הנשיא הנבחר איינדה והשתלטה על המדינה. ההפיכה אירעה ב-11 בספטמבר. 12 ימים אחר כך, ב-23 לחודש, יצאה ההודעה על מותו של נרודה הקומוניסט. בהודעה שהתפרסמה אז, כאמור, נמסר כי הוא מת מסרטן הערמונית.

ב-2013, 40 שנה לאחר מותו של נרודה, החלו לעלות שאלות לגבי נסיבות מותו, בעקבות עדות של עוזרו האישי של המשורר, מנואל ארייה, שטען כי נרודה קיבל זריקה, בזמן שישן, בלילה שלפני מותו. בעדותו מסר גם שנרודה בדיוק עמד לעזוב את צ'ילה למקסיקו, שהציעה לו מקלט שלושה ימים לפני כן, ואמר כי הוא "משוכנע שהוא נרצח". בצ'ילה התייחסו ברצינות להאשמה של ארייה, ולאחר חקירה, הוחלט כי קיימת תשתית המצדיקה פתיחה בחקירת נסיבות המוות, ועצמותיו של נרודה הוצאו מהקבר.