כפי שדרשה חד"ש: ההסתדרות והמורים הכריזו סכסוך עבודה כללי בגלל הקיצוץ בפנסיה

כפי שדרשה סיעת חד"ש, ההסתדרות הכריזה היום (ראשון) על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי. זאת, על רקע הפגיעה הצפויה בקצבאות הגמלאים המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות. הסכסוך יחול על משרדי ממשלה ויחידות הסמך, המרכז לשלטון מקומי, בתי חולים ממשלתיים ועוד. יצוין שיו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, דח'יל חאמד, פנה בשבוע שעבר אל היו"ר ארנון בר דוד ודרש להכריז על סכסוך עבודה מיד. "אין לסמוך על הבטחות האוצר, הבטחות שאין להם כיסוי. יש לדרוש את ביטול הגזרה", כתב.

בר דוד אמר הבוקר כי "אני עדיין ממתין למסמך הרשמי מהממונה על שוק ההון, הדוחה את המועד הקובע לקיצוץ קצבאות הפנסיה. ככל שלא יתקבל מסמך כזה בהקדם, נפעיל את סכסוך העבודה המוכרז. לא נלך שולל אחר הבטחות שווא. אסור לפגוע בגמלאים".

2019-06-16_215512

גמלאים חוסמים את צומת עזריאלי בתלאביב בתחילת החודש בעת הפגנה נגד הקיצוץ בפנסיה (צילום: הסתדרות הגמלאים)

הסכסוך הוכרז בעקבות החלטת ממשלת הימין לפגוע בגמלתם של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, החל מ-1 ביולי. משמעות הפגיעה בשיעור 1.259% – הינה הפחתת סכומים לא מבוטלים מציבור הגמלאים שתלוי באופן משמעותי בקצבה לקיום בסיסי ומכבד.

ברדוד אמר במהלך הישיבה: "רצינו להימנע מההכרזה על הסכסוך, אבל כנראה שבמדינת ישראל הדברים לא הולכים חלק כפי שהם משתקפים בתקשורת. בשבוע שעבר היה נראה שפתרנו את המשבר, חברי ועדת הכספים וגם השרים, בהתייעצויות עם ראש הממשלה נתנו הוראה לדחות את התקנה. אולם, אחרי הפרסומים הודיע לי הממונה על שוק ההון והביטוח שהוא נכנס לשורה של התייעצויות משפטיות עם מנהל הקרנות, ורק לאחר מכן יחליט על צעדיו".

יצוין שהסתדרות המורים הצטרפה להסתדרות והכריזה אף היא על סכסוך בנושא. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מסרה: "שוב אותם ניסיונות חוזרים ונשנים של המדינה והאוצר לשוב לאותן אלטרנטיבות מאכזבות ורעות של פגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות ובנשים. את הבחירה בין רע לרע לא נסכים לקבל. אנו לא נסכים לפגיעה בגמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות. לא ייתכן שציבור הגמלאים, שגם כך הקצבה שלו אינה גבוהה, ישלם את מחיר הגרעון. יש מספיק חלופות ראויות. אנו ננהל מאבק נחוש למציאת פתרון ראוי".