כנס G20 שנערך בגרמניה לא הצליח לאחות את קרעי הגלובליזציה הקפיטליסטית

כנס 20 המדינות הקפיטליסטיות הגדולות (G20) שנערך בסוף השבוע האחרון בהמבורג שבגרמניה הסתיים בפיאסקו. העיתון הצרפתי "לה מונד" (10.7) הגדיר היטב את   סיכומי   הפסגה:   "ההודעה  הסתמית  שפורסמה  בתום הדיונים היא לא אחרת מניסיון 'לשמור על פאסון'. אילו לא הייתה מתפרסמת ההודעה לפיה 'נרשמו חילוקי דעות'; כל מה שהיה נשאר בזיכרון היו התמונות של עיר גדולה במצור, רבבות מפגינים ברחובותיה המרכזיים, ויומיים של כאוס מוחלט מצד גורמים רדיקליים שהצליחו להפתיע את המשטרה – שכוחותיה לא עמדו במשימה".

 2017-07-11_201511

פעילי מפלגת השמאל "די לינקה" בהפגנה שנערכה בשבת האחרונה במרכז המבורג (צילום: די לינקה)

 

 

כתב ה"ניו יורק טיימס" (9.7) הוסיף: "רעש מסוקי המשטרה והכוחות המתוגברים שהתעמתו ברחבי המבורג עם עשרות אלפי המפגינים במהלך פסגת G20 בסוף השבוע, נשמע היטב גם אצל הנשיא דונלד טראמפ, שהיה ספון עמוק במרכז הוועידה".

 

ועוד: "ההישגים של טראמפ בפסגה מסתכמים בין השאר בעובדה שהוא נותר לא אהוד במיוחד על אותם מנהיגים שהזעם הופנה נגדם. מדיניותו הנוקשה נגד הסכם האקלים בודדה את הנשיא האמריקאי משאר מנהיגי המדינות שהשתתפו בפסגה. גם הלחץ שהטיל על גרמניה בשל תשלומיה לנאט"ו ועמדותיו השנויות במחלוקת בנושא הגירה וסחר הפכו אותו לאישיות מאוד לא פופולרית בהמבורג. אך מעל לכל, טראמפ הוכיח שמנהיגי העולם לא נופלים ממנו בתגובותיהם: איומיו להטיל מכסי מגן על ייבוא פלדה לארה"ב הובילו את הבכירים האירופיים לאיים מצדם בהטלת מסים גבוהים על משקאות בורבון אמריקיים."

 

מלחמות הסחר שבפתח, ירידת קרנה של המעצמה האימפריאליסטית הגדולה בתבל והתערבותה הצבאית הגוברת בכל העולם, מצטרפות לאסון סביבתי ההולך ומעמיק. זאת, לצד מחאה המונית שלעיתים מתפרצת והופכת אלימה עד מאוד. זו תמונת המצב של הקפיטליזם הגלובלי כפי שהשתקפה באירועים בסוף השבוע שעבר.

 

המשבר הקפיטליסטי שהחל בדיוק לפני כעשור, ודווקא בארה"ב החזקה וכביכול הכל-יכולה, עדיין נותן את אותותיו. פסגת G20 בהמבורג וההפגנות ההמוניות מולה ייזכרו כאבני דרך נוספות בדברי ימי המשבר ובדברי ימי ההתנגדות המתמשכת של ציבורים רחבים לסדר הקפיטליסטי הגלובאלי, העובד בשירות ההון ונגד האזרחים.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב