כך עובד העושק: מבקר המדינה חושף כיצד מקפחת הממשלה פועלי בניין פלסטינים

"מדור התשלומים (מת"ש) במינהל השירות למעסיקים ולעובדים זרים ברשות האוכלוסין של משרד הפנים, כשל בתפקידו להגן על זכויות העובדים הפלסטינים", כך קבע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדו"ח החמור שפרסם השבוע. על פי הדו"ח, העוסק בהרחבה בתנאי העסקתם של עובדים פלסטינים מהשטחים בענף הבנייה בישראל, בתחום האכיפה לא מתבצעת פעילות סדורה. גם כאשר נערכים ביקורים באתרי בנייה, כלל לא נבדק האם העובדים המועסקים בפועל בידי הקבלן הם אלה שהקבלן קיבל אישור להעסיקם.

2014-10-31_191945

פועלים פלסטינים מוחים במחסום בית פוריק, ספטמבר 2006 (צילום: מיכאל לודנטל)

תנאי העסקתם של העובדים הפלסטינים מהשטחים אמורים להיות שווים לאלה של העובדים הישראלים, וזאת עלפי החלטת ממשלה, אולם הדבר לא מיושם בפועל. מבקר המדינה מותח ביקורת קשה בנושא זה על מת"ש: "יש לראות בחומרה את התנהלות מת"ש, אשר אינו מוודא כי עובדים אלה מקבלים את מלוא זכויותיהם החוקיות וההסכמיות, לרבות שכר מינימום ענפי, זכויות מכוח ותק, ימי חג, דמי חופשה ודמי הבראה. תלושי השכר שמנפיק האגף לעובדים הפלסטינים אינם משקפים את מלוא רכיבי השכר שהם זכאים להם". הבדיקה גם העלתה כי החישוב של כספי הפנסיה לעובדים הפלסטינים התעלם מהמציאות בשטח, וממצאי בדיקת המבקר העלו כי ההתחייבויות לתשלום כספי הפנסיה גדלו בשיעור ניכר ממה שנצפה עלידי האוצר ומת"ש.

"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלותו של מת"ש, על שלא דאג להשוואת השכר וזכויות ההעסקה של עובדים פלסטינים לאלה של העובדים הישראלים, כעולה מחוקי מדינת ישראל, מהחלטת הממשלה מ-1970, ומההסכם הקיבוצי החל על עובדי ענף הבניין", מסכם המבקר את הממצאים. לדבריו, "נוכח הממצאים שעלו בדו"ח זה, ובחלוף עשרות שנים מתחילת פעולתו של מת"ש בכל הקשור לעובדים הפלסטינים, משרד מבקר המדינה סבור כי יש מקום שהממשלה תבחן את תפקידי האגף ואת המשך הפעלתו בעתיד בנושא זה".

העובדים הפלסטינים מן השטחים הכבושים מועסקים בישראל מאז תום מלחמת יוני 1967. על פי החלטות הממשלה ולפי הסכמי אוסלו, "מספר הפלסטינים המועסקים בישראל בכל ענף מוגבל במכסה שקובע הדרג המדיני, בהתאם למצב הביטחוני, הכלכלי והמדיני במדינת ישראל". בספטמבר 2013 הייתה המכסה המרבית של עובדים בענף הבניין יותר מ-32 אלף עובדים. העסקתם מותנית בכך שיהיו בידי המעסיק היתרי העסקה.

בהחלטת ועדת השרים לענייני ביטחון מאוקטובר 1970, החלטה אשר במשך שנים רבות הוגדרה כהחלטה סודית, נקבע כי עובד פלסטיני מהשטחים יקבל, בעובדו בישראל, שכר ותנאים סוציאליים השווים לאלה של כל עובד אחר בישראל בעל נתונים אישיים ומקצועיים זהים, בהתאם לחוק ולהסכמים הקיבוציים.

אגף מת"ש במשרד הפנים אחראי למתן היתרי העסקה למעסיקים בישראל, לחישוב שכר העובדים ולהעברת ניכויים והפרשות סוציאליות משכרם לרשויות הרלוונטיות. על פי נתוני האגף, באוקטובר 2013 היו 2,889 מעסיקים בענף הבניין, והם החזיקו ב-26,764 היתרי העסקה. בשנים 2011 ו-2012 הסתכמו התשלומים בגין שכר העובדים בכ-868 מיליון שקל ובכ-1.138 מיליארד שקל, בהתאמה. בחודשים ינואראוגוסט 2013 הסתכמו תשלומי שכר העובדים בכמיליארד ש"ח.

בשנת 1994 נחתם הסכם ביניים ישראליפלסטיני בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (פרוטוקול פאריס). בהסכם נקבע כי מדינת ישראל תנכה משכר העובדים הפלסטינים דמי ביטוח בריאות. עוד נקבע כי המדינה תגבה מן המעסיקים את ההפרש בין שיעור ההפרשות לביטוח הלאומי בגין עובד ישראלי ובין ההפרשות האמורות בגין עובד פלסטיני, כהיטל השוואה. הוסכם כי כספים אלו יועברו מדי חודש לרשות הפלסטינית, לשם מתן הטבות סוציאליות ושירותי בריאות.

כספי היטל ההשוואה ומס הבריאות שנגבו עבור כל ענפי המשק – לרבות ענף הבניין – בגין השנים 2013-2006, והועברו ממת"ש לאוצר, הסתכמו בדצמבר אשתקד ביותר מ-876 מיליון שקל. המבקר קובע ש-"כספים אלו לא הועברו לרשות הפלסטינית".

לעיון בדו"ח המלא של מבקר המדינה:

http://tinyurl.com/mevaker2014

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב