כי"ל מתגרה במדינה וחוקיה: הכריזה על פיטורים נוספים

הפיטורים הנוכחיים בתרכובות ברום ומפעלי ים המלח עלולים להיות רק שלב אחד לפני פיטורים נוספים במפעלים הללו, כך מסרה היום (שני) קונצרן כי"ל המופרט, שבבעלות עידן עופר, בתשובתה למשרד האוצר. התשובה של כי"ל לאוצר היא בעקבות דרישה של היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד יואל בריס, שביקש מהחברה שורה של הבהרות בנוגע להוצאת פעילות ייצור, שיווק, רכש וניהול מישראל לחו"ל, כמו גם שימוש בטכנולוגיות שפותחו בישראל לצורך השקעה בחברות השונות של כיל בחו"ל.

עם זאת מלבד אמירה כללית על כך שפעילות כיל ממשיכה להתבצע בישראל כיל נמנעה מלפרט לאוצר את פעילויותיה השונות, כפי שביקש בריס, במה שעשוי להיתפס על ידי האוצר כצעד מתריס מצד החברה, בין השאר משום שהמכתב נפתח באמירה לפיה "אין שמץ של עילה לשימוש בזכויות המוקמות למדינה בכי"ל מכוח מניית הזהב".

2015-03-16_195800

 הפגנה עובדי כי"ל בשבוע שעבר (צילום: ההסתדרות)

על פי מניית הזהב יש למדינה זכות וטו על כל פעילות שעשויה לפגוע בשימוש במשאבי הטבע שכיל קיבלה בזיכיון מהמדינה עד 2030. עתה, לאור התשובה של כי"ל, עולה השאלה אם באוצר ימשיכו ללחוץ על החברה לפרט עוד על עסקיה, או שימתינו לראות מה יעלה במשא ומתן בין העובדים והנהלת כיל שיחל ביום רביעי. בשבוע שעבר, לאחר מאבק ושביתה הנמשכים זה שבועות ארוכים, הסכים יו"ר כי"ל, ניר גלעד, להקפיא את מכתבי הפיטורים ובתמורה ההסתדרות נמנעה מלהכריז שביתה כללית בדרום הארץ. עם זאת, השביתה בברום נמשכת זה חודש וחצי ובמפעלי ים המלח השביתה תשלים חודש ביום חמישי.