כ"ט בנובמבר: מק"י וחד"ש פרסמו גילוי דעת; הפרלמנטים בצ'ילה ובאירלנד בעד החרמת ההתנחלויות

מק"י וחד"ש פרסמו אתמול (חמישי) גילוי דעת לרגל היום הבינלאומי לסולידריות עם העם הפלסטיני שצוין מדי שנה ב-29 בנובמבר – היום בשנת 1947 בו האו"ם החליט על חלוקת הארץ לשתי מדינות. תחת הכותרת: "זכות ההגדרה העצמית לעם הפלסטיני – מפתח לשלום ולביטחון באזור", נאמר בקריאה "ביום הבינלאומי לסולידריות עם העם הפלסטיני, שמצוין ב-29 בנובמבר מדי שנה, מדגישות המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) כי ההכרה בזכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני, ומימוש זכות זו במציאות – הם תנאי יסוד להשגת שלום וביטחון באזור, וצריכים להית אבן פינה לכל הסדר מדיניאזורי חדש".

2018-11-30_171055

חברי הפרלמנט הצ'יליאני העומדים מאחורי היוזמה להחרים את תוצרת ההתנחלויות (צילום: "אל סיגלו")

ועוד "'חוק הלאום' שחוקקה ממשלת ההתנחלויות והפשיזם בראשות נתניהו, ביולי 2018, מוכיח כי האסטרטגיה הישראלית הרשמית היא חיסול השאלה הפלסטינית כולה. זאת תוך התכחשות לקיומו של עם אחר בארץ ומתן הכשר חוקתי לפשעים גזעניים בשטחים הכבושים משנת 1967 ולהנצחת הכיבוש, העמקת ההתנחלות, הסיפוח והייהוד, וחיסול זכויות הפליטים. הכל בנוסף לשלילת זכויות הלאום של המיעוט הלאומי הערבי הפלסטיני בישראל. כישלונן של התכניות האסטרטגיות הגדולות של האימפריאליזם ובעלי בריתו באזור, במיוחד בסוריה ותימן, הוא גורם מכריע בגסיסתו של הסדר העולמי החדקוטבי ובכרסום ההגמוניה האמריקאיתישראלית באזור. בהקשר הזה באה "עסקת המאה" של ממשל טראמפ – כדי להשתמש בשאלה הפלסטינית כעלה תאנה לכיסוי הבריתות החדשותישנות באזור".

מק"י וחד"ש שבו והציגו "את התכנית להסדר מדיני צודק וביסודו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, לצד מדינת ישראל. ופתרון צודק לסוגית הפליטים הפלסטיניים לפי החלטות האו"ם. מק"י וחד"ש מדגישות גם על תכנית שוויון הזכויות המלא, הלאומי והאזרחי, לציבור הערבי בישראל. האינטרס האמיתי של שני העמים בארץ, ושל עמי וארצות האזור כולו, טמון בהתקדמות לפתרון זה. זהו הפתרון הריאלי היחידי שיכול לשים קץ לסבלו של העם הערבי הפלסטיני תחת עול הכיבוש, הפליטות והאפרטהייד".

מק"י וחד"ש מזהירות כי ההידרדרות הפשיסטית המסוכנת בחברה הישראלי היא גם פרי הבאושים של ההתכחשות לזכויות העם הפלסטיני ואף לעצם קיומו ושל הנורמליזציה של פשעי הכיבוש והגזענות. לכן אין מנוס מלשלב במאבק הדמוקרטי עמדה נחרצת לסיום הכיבוש, בחזית יהודיתערבית רחבה ביותר נגד הפשיזם.

מק"י וחד"ש קוראות "לכל הכוחות המתקדמים והדמוקרטיים בעולם להגביר את הסולידריות עם העם הפלסטיני ואת המאבק למען שלום צודק וכולל באזור על בסיס החלטות האו"ם".

יצוין שלרגל יום הסולידריות עם העם הפלסטיני, הקונגרס בצ'ילה אישר השבוע הצעה הקוראת לממשלה לפעול להחרמת התנחלויות בכל הסכם עתידי עם ישראל, ובחינה מחדש של הסכמי העבר. ההצעה עברה ברוב של 99 תומכים מול 7 מתנגדים בלבד, ו-30 נמנעים. כמו כן ביום רביעי אישר הסנאט באירלנד כאשר 25 חברי פרלמנט הצביעו בעד, 20 הצביעו נגד ו-14 נמנעו, שלב נוסף בחקיקה להחרמת מוצרי ההתנחלויות בשלב המקביל לקריאה ראשונה בוועדה בכנסת. שתי ההצעות הן חלק ממהלך פלסטיני לרגל "יום הסולידריות הבינלאומי" עם הפלסטינים, שמתקיים היום.

ההצעה שאושרה בצ'ילה ביום שלישי כוללת דרישה מהממשלה לבדוק את כל ההסכמים שנחתמו עם ישראל, כדי לוודא שהם מתייחסים לשטחים בתוך גבולות 67' בלבד. הסעיף השני מבקש לחייב את שירות החוץ הצ'יליאני לוודא שכל ההסכמים בעתיד יתייחסו גם הם רק לגבולות אלה. עוד הוחלט להפיץ הנחיות לאזרחי צ'ילה שמבקרים או עושים עסקים בישראל כדי שיבינו את הקונטקסט ההיסטורי של המקום "ולא יתמכו בקולוניזציה או ישתפו פעולה עם הפרות זכויות אדם בשטחים הכבושים".

לבסוף, דורשת ההחלטה לייצר מנגנון שיאסור ייבוא מוצרים מהתנחלויות. ההצעה מכירה במדינה פלסטינית בגבולות 67', שבירתה ירושלים המזרחית. צ'ילה כבר הכירה במדינה פלסטינית בעבר. על פי השבועון הקומוניסטי "אל סיגלו" משרד החוץ בצ'ילה יבחן את ההצעה שאושרה, והיא עשויה להפוך לחקיקה בפועל בהמשך.