כ"ט בנובמבר: דיון מקוון על החלטת החלוקה ועתידה של השאלה הפלסטינית

ב-29 בנובמבר 1947 קיבלה העצרת הכללית של האו"ם את החלטת החלוקה. לימים הוכרז ה29 בנובמבר כיום הסולידריות הבינלאומי עם העם הפלסטיני. מחר (ראשון) ימלאו 73 שנה לקבלת תוכנית החלוקה בעצרת הכללית של האו"ם. על ציון היום החליטה העצרת הכללית של האו"ם בשנת 1977, ומאז נערכים מדי שנה במועד זה אירועים במטה האו"ם בניו יורק, במשרדי הארגון בז'נבה ובווינה ובעצרות וההפגנות בעולם.

העיתון הקומוניסטי "קול העם" מדווח בעמודו הראשון ב-30 בנובמבר 1947 על החלטת החלוקה של האו"ם

ב-29 בנובמבר 1947, אירוע המוכר בעברית בשם כ"ט בנובמבר, החליטה העצרת הכללית של האו"ם על חלוקת הארץ שתחת שלטון קולוניאלי בריטי לשתי מדינות. בתוכנית נקבע כי בתום המנדט הבריטי יחולק שטח הארץ בין מדינה יהודית לבין מדינה ערבית. השפות הרשמיות של שתי המדינות יהיו עברית וערבית בהתאמה, אך דבר זה לא ימנע את השימוש בשפה אחרת.

המפלגה הקומוניסטית, שתמכה אז בתוכנית החלוקה, מציינת מדי שנה את יום הסולידריות עם העם הפלסטיני. מק"י וחד"ש מציינות, כי 73 שנה לאחר החלטת האו"ם, ההכרה בזכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני ומימושה במציאות – הם תנאי יסוד להשגת שלום וביטחון באזור ואבן פינה לכל הסדר מדיניאזורי חדש. ביסוד התוכנית להסדר מדיני צודק הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית בצד מדינת ישראל, ופתרון צודק לסוגית הפליטים הפלסטינים לפי החלטות האו"ם. "זה הפתרון הריאלי היחידי שיכול לשים קץ לסבלו של העם הערבי הפלסטיני תחת עול הכיבוש, הפליטות והאפרטהייד".

לציון תאריך זה יתקיים מחר סימפוזיון מקוון ביוזמת מכון אמיל תומא ללימודים פלסטיניים וישראליים וחד"ש סטודנטים, תחת הכותרת "החלטת החלוקה ועתידה של השאלה הפלסטינית". באירוע ישתתפו פרופ' מוסטפא כבהא, ד"ר אפרים דוידי וח"כ לשעבר עיסאם מח'ול. האירוע יתקיים בערבית ובעברית, בהנחיית העיתונאית מרים אבו אלהיג'א מעיתון "אלאתיחאד".

הדיון על תכנית החלוקה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/707441339879107

עוד בנושא: בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G46_2020.pdf