כורדים במלכוד: על המניעים לפלישת טורקיה לסוריה

קשה להבין מה קורה בסוריה – כמו בקליידוסקופ, אותן חתיכות נמצאות אך המכלול משתנה כל הזמן, צריך לעקוב, להבין את הפסיפס העדתי ולהבחין בפרטים. בסוריה נלחמים כיום, באופן ישיר ובלתי ישיר: הסעודים באירן; ישראל בפלסטינים, בחיזבאללה ובאירן; המפרציות בתנועות השיעיות; טורקיה בכורדים; ארה"ב ונאט"ו באל-קעידה ודאעש; ונאט"ו נגד רוסיה בגלל אוקראינה. ארגונים איסלמיסטיים נלחמים בתנועות חילוניות, שמאל בריאקציה וקבוצות עדתיות שונות על כוח יחסי. כמעט מראשיתה הפכה המרידה באסד למלחמה שמעורבות בה מדינות רבות ותנועות הנלחמות למען אינטרסים זרים.

מרבית המלחמה הזו לא נעשית בידי הכוחות הזרים עצמם אלא על ידי שלוחים (proxy). בסוריה נלחמות כיום יותר מאלף קבוצות שונות שמממנים ומציידים גורמי חוץ. הלוחמים, רובם לא סורים, באים כשכירים או כמתנדבים מעשרות מדינות שונות. התפיסה הפשטנית שהלוחמה היא בעד או נגד שלטון אסד כבר מזמן אינה מסבירה את  ההתפרקות שחוללה ההתערבות הזרה. כיום זו מלחמה  שאיש אינו יודע איך להפסיקה, חור שחור המאיים לשאוב אליו את המזרח התיכון והעולם כולו. המלחמה  בסוריה נמשכת ממרס 2011. היא מתקרבת בארכה למלחמת העולם השנייה. כ-300,000 נהרגו, הכלכלה והערים הרוסות, כמחצית מהאוכלוסייה הסורית הפכה פליטים: כ-7 מיליון בארצם, כ- 4.5 מיליון  בארצות שכנות  וכמיליון באירופה.

2016-08-29_212008

גבול סוריה טורקיה

 

 

מלחמתו של ארדואן בכורדים

הכורדים הם עם גדול, כ-32 מיליון, המרוכזים ברצף בין צפון סוריה, דרום-מזרח טורקיה, צפון עיראק וצפון מערב איראן. לטורקיה גבול ארוך עם סוריה, מעיראק ועד הים התיכון, למעלה מ-900 קילומטר. בצד הסורי של הגבול שולטת 'מפלגת האיחוד הדמוקרטי' (PYD) הכורדית לה יש מיליציה צבאית. הכורדים הם הכוח היעיל ביותר בסוריה (ובעיראק) הנלחם בדאעש. הם זכו בהכרה ובעזרה גם מצד האמריקאים וגם מצד הרוסים. PYD היא מפלגה אחות ל'מפלגת הפועלים הכורדית' בטורקי (PKK). לאורך הגבול הסורי-טורקי התקיימו עד לאחרונה שתי מובלעות גדולות בשליטת המיליציות הכורדיות, שהופרדו בשטח שהיה בשליטת דעאש. עם החלשות דאעש וכיבוש מנביג' החודש, קיוו הכורדים ליצור אזור בשליטה כורדית רציפה לאורך כל הגבול.

בשנה שעברה הפסיק ארדואן, הנשיא הטורקי, את שיחות השלום עם PKK ופתח נגדם במלחמה. המלחמה  בעיצומה, אלפי הרוגים, מאות אלפי פליטים והערים בדרום- מזרח    טורקיה   במשטר  חירום  ובעוצר  מתמשך.  PKK   מתנגדים במלחמת גרילה, ומצליחים להחזיק מעמד ולפגוע בצבא ובמשטרה. חשוב לציין שהכורדים אינם נלחמים לעצמאות ולפרישת הכורדים מטורקיה, בה הם כחמישית מהאוכלוסייה, אלא לשוויון מוחלט ולאוטונומיה תרבותית.

טורקיה, בראשות ממשלתו של דאוטולו תחת ארדואן, התנתה כל פתרון בסוריה בסילוק אסד. היא נתנה תמיכה שקטה לדאעש, שאנשיו נכנסו ויצאו לסוריה דרך טורקיה, קנתה נפט מדאעש ועזרה גם במימון הארגון. כשגדלה בעיית הפליטים הסורים בטורקיה, רצו הטורקים להיכנס לסוריה ולכבוש שטח ליד הגבול לשם הקמת מחנות פליטים, ולהכריז עליו כאזור אסור טיסה לחיל האוויר הסורי. המצב השתנה בספטמבר 2015, כאשר הרוסים התערבו לצד אסד. הטורקים הפילו, בשחצנות, מטוס רוסי, והרוסים הגיבו במשבר דיפלומטי, הטילו סנקציות כלכליות קשות על טורקיה שפגעו בתיירות ובענף הבניה, ואיימו להפיל כל מטוס טורקי שיתקרב למרחב האווירי הסורי. פעולות אלה מנעו בהצלחה התערבות טורקית בשטח הריבוני הסורי. הרוסים מנעו את קריסת הצבא הסורי וייצבו את המשטר. לאחרונה שינתה טורקיה את מדיניותה. דאעש הפך לאויב לאחר שביצע פיגועים המוניים בערים טורקיות. טורקיה הודתה באחריותה להפלת המטוס הרוסי וביקשה לשקם את היחסים עם רוסיה. לאחר ניסיון ההפיכה בטורקיה, נפגשו פוטין וארדואן והיחסים חודשו.

המלחמה נגד המיעוט הכורדי בטורקיה היא כנראה הגורם ששינה את המדיניות הטורקית. הטורקים חוששים מהקמת אזור אוטונומי כורדי על גבולם עם סוריה ומברית בין PYD ו-PKK. בשבוע שעבר פלשו, בפעם הראשונה, כוח שריון טורקי וכוחות מיוחדים עם סיוע אווירי לאזור ג'רבלוס בתוך סוריה וסילקו משם, כמעט ללא קרב, את הכוחות הכורדיים. האמריקאים, שכוחות מיוחדים שלהם נמצאו עם הכורדים, קראו לכורדים לסגת לצד המזרחי של הנהר פרת. כל זה קורה, כאשר ג'ו ביידן נמצא אצל ארדואן וכאשר הרמטכ"ל הטורקי והרוסי אמורים להיפגש. הטורקים פרסו בשטחים שכבשו את מורדי 'הצבא הסורי החופשי' שכבר החל בהתנגשויות עם הכורדים. אצל הכורדים בסוריה ובעיראק ישנה תחושת נבגדות: שוב משתמשים בהם וזורקים, אבל זו לא המילה האחרונה.

 

ומה יהיה?

בשבוע שעבר נפגשו בז'נבה מזכיר המדינה האמריקאי קרי ושר החוץ הרוסי לברוב וקיימו שיחות מעמיקות בדבר המצב בסוריה. נראה שהאמריקאים והרוסים מתקרבים בעמדותיהם. משותף, כנראה, לשני הכוחות הגדולים שיש לשמור, בכל פתרון, על שלמותה של סוריה. פיצולה למדינונות עדתיות רק ימשיך את אי-היציבות ואת הבחישה של כוחות חיצוניים.

נראה שמסתמנת גם הסכמה שסילוקו של אסד אינו הבעיה הראשונה, ושצריך לדחות את 'שאלת אסד' עד אחרי ייצוב המדינה, כדי שאפשר יהיה לקיים משאל עם או בחירות בתנאים אחרים. מבחינת הטורקים, אחדות סוריה משרתת את האינטרס שלהם למנוע עצמאות של הכורדים. אך מפלגת האיחוד הדמוקרטי  הכורדית בסוריה אינה דורשת עצמאות, וכמו PKK היא דורשת אוטונומיה אדמיניסטרטיבית ותרבותית. אך כרגע הכורדים נמצאים בעמדת נחיתות מול טורקיה.

 

אבישי ארליך