כוחות הכיבוש חצו את כל הקווים האדומים בהתנכלותם לתנועות הסטודנטיאליות הפלסטיניות

עשרות סטודנטים יהודים וערבים הפגינו ביום שני האחרון במגרש הרוסים בירושלים בקריאה לשחרור הסטודנטים הפלסטינים העצורים במקום. את ההפגנה יזמה חד"ש סטודנטים, ובין משתתפיה היו גם חברי הכנסת איימן עודה, עאידה תומאסלימאן, עופר כסיף ויוסף ג'בארין (חד"ש).

חברי הכנסת של חד"ש בסיעת הרשימה המשותפת בהפגנה שנערכה השבוע במגרש הרוסים בירושלים (צילום: זו הדרך)

בקריאה להפגנה שפרסמה חד"ש סטודנטים תחת הכותרת "חופש לסטודנטים הפלסטינים", נכתב: "במהלך החודשים האחרונים אנו עדים להסלמה ברורה ומסוכנת שמובילים כוחות הכיבוש נגד הסטודנטים הפלסטינים בגדה המערבית הכבושה בכלל, ונגד הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית בפרט. מתחילת שנת הלימודים נעצרו למעלה מ-80 סטודנטים פלסטינים, כי הכיבוש מבין שהסטודנטים הם חוד החנית במאבק של העם הפלסטיני לחירות ולעצמאות. מתקפה ממושכת זו נגד הפעילות הסטודנטיאלית הפלסטינית הגיעה לשיא בגל נוסף של מעצרים. הסטודנטים סובלים מתנאי מעצר איומים ומעינויים קשים במיוחד, לרבות: מניעת ביקורי עורכי דין וקרובי משפחה, והארכת מעצר בצווים מנהליים, בלי כתב אישום ובלי העמדה רשמית לדין, תוך הפרה בוטה של כל החוקים והנורמות הבינלאומיות. אנו מזמינים אתכם לקחת חלק במשמרת מחאה בסולידריות עם הסטודנטים הפלסטינים העצורים מול בית המעצר והחקירות 'מגרש הרוסים' בירושלים, שם נתונים מאות סטודנטים וסטודנטיות למכבש העינויים והדיכוי, כאשר אשמתם היחידה היא המאבק הצודק נגד הכיבוש."

ההפגנה היא חלק מקמפיין סולידריות והעלאת מודעות רחב שמנהלים תאי הסטודנטים של חד"ש למען הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית שבשטחים הכבושים, בה לומדים כ-15 אלף סטודנטים וסטודנטיות. בשל סגירת הקמפוסים בעקבות מגיפת הקורונה, חלק מרכזי מהקמפיין מתנהל ברשתות החברתיות.

יצוין כי בתחילת החודש (6.6) עצרו כוחות הכיבוש את הסטודנטית ליאן כאייד (22) מאוניברסיטת ביר זית במחסום זעתרה, כשהייתה בדרכה לרמאללה יחד עם אמה. יום לפני כן נעצר חברה של כאייד לספסל הלימודים ויסאם עווידאת, ומספר ימים לפניו נעצר הסטודנט יחיא אלקארוט (21), מזכיר ועדת ההכנות במועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, בפריצה של הצבא לבית משפחתו בטול כרם.

ניכר כי המעצרים מכוונים במיוחד לשיבוש הפעילות הסטודנטיאלית בגדה המערבית הכבושה, ובמיוחד נגד פעילים מרכזיים באגודות הסטודנטים. במהלך חודש מאי נעצרו הסטודנטים עבד אלרחמן עלווי ומוחמד חסן מאוניברסיטת ביר זית. חסן שימש כמזכיר ועדת הכספים של מועצת הסטודנטים בביר זית. בתחילת החודש שחררו כוחות הכיבוש את הסטודנטית סמאח ג'ראדאת לאחר תשעה חודשי מעצר בבתי הכלא של הכיבוש. חברתה שד'א חסן (22) מרמאללה, נשיאת מועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, שוחררה אף היא לאחרונה ממעצר בן חמישה חודשים.

הסטודנטים הפלסטיניים בכלל והסטודנטים באוניברסיטת ביר זית בפרט חשופים לתנאי דיכוי קיצוניים ולעינויים במהלך מעצרם וחקירתם. רבים מעינויים אלה מתרחשים ב"מגרש הרוסים" הידוע לשמצה בירושלים. מקצת מעינויים אלה נחשפו עם פרסום עדותה של הסטודנטית מייס אבו גוש (22), בה סיפרה על העינויים שעונתה במהלך חקירתה. אביה של אבו גוש סיפר לאחר שחרורה בראיון לכלי התקשורת: "אני לא מזהה את הבת שלי".

בעדותה אמרה אבו גוש: "סבבי החקירה נמשכו שעות ארוכות, אותן העברתי אזוקה לכיסא קטן בחדר קר מאוד". אחרי שישה ימים החלה החקירה שכללה קשירה ב"תנוחת הבננה" ובמצבי כריעה, בנוסף לסטירות, למכות ולמניעת שינה. החקירה הצבאית נמשכה שלושה ימים. אבו גוש אמרה שפעם אחת ניסתה לברוח מידי החוקרת והתיישבה באחת מפינות בית המעצר, אך החוקרת תפסה את ראשה של אבו גוש והחלה לחבוט אותו בקיר, בעטה באבו גוש בכוח רב, צעקה עליה וקיללה אותה במילים גסות.

כוחות הכיבוש הישראליים חצו את כל הקווים האדומים בהתנכלותם לתנועות הסטודנטיאליות הפלסטיניות. בין המקרים הבולטים הייתה חדירתם של מסתערבים לקמפוס אוניברסיטת ביר זית בתחילת מרס 2018 ומעצר יו"ר אגודת הסטודנטים עומר אלכסוואני, תוך שימוש בנשק בתוך הקמפוס. המעצר נערך יומיים לפני הבחירות לאגודת הסטודנטים בביר זית. במקביל למעצרו של אלכסוואני נעצרה גם אימו, בניסיון להפעיל עליו לחץ.

פעילי זכויות אדם בגדה המערבית הכבושה מציינים שרוב המעצרים מבוצעים לפי צווי מעצר מנהלי, ללא כתב אישום ברור, ורובם מסתיימים בשחרור הסטודנטים לאחר תקופה של כמה חודשים וזאת ללא הרשעה או הוכחת השתייכותם של הסטודנטים העצורים לארגונים האסורים על פי החוק הישראלי.

פרקטיקות אלה חושפות כיצד הופך הכיבוש את המעצר המנהלי לאמצעי עינוי וענישה כלפי סטודנטים הפעילים פוליטית. למעצרים הממושכים השפעה הרסנית על החיים האקדמיים ועל התפתחות לימודיהם של הסטודנטים בשל ההיעדרות הממושכת מהלימודים. נוסף לכך כמובן הלחץ הנפשי הכבד של העינויים ותחושת הנרדפות והאיום המתמדת שמלווה את מי שחווה מעצר.

יצוין כי למרות הדיכוי וההתנכלות לפעילותה, אוניברסיטת ביר זית נחשבת לאחת הטובות ביותר בעולם הערבי.

טארק יאסין

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"