כוחות הביטחון ירו למוות בשלושה פלסטינים בטענה שביצעו פיגועי דריסה – שלא היו

במהלך תשעה ימים בחודש דצמבר, אנשי כוחות הביטחון ירו והרגו שלושה פלסטינים בשטחים הכבושים בעילה של ניסיון לבצע "פיגועי דריסה" – שלא היו ולא נבראו. כך נמסר מארגון בצלם. שלושתם נורו למוות מבלי שסיכנו את חייהם של אנשי כוחות הביטחון או של כל אדם אחר. מותם הוא תוצאה ישירה של מדיניות פתיחה באש מופקרת ובלתי חוקית, המתירה מראש, ומגבה בדיעבד, ירי קטלני במצבים שאינם מצדיקים זאת.

2019-01-05_164141

גופתו של הצעיר עומר עוואד (צילום: מען)

אנשי כוחות הביטחון ירו בגבו והרגו עומר עוואד (24) ב-11 בדצמבר האחרון בעת שהתרחק מהם, כשחזר במכוניתו מהתכת נחושת לצרכי פרנסה. לטענת הצבא אנשי כוחות הביטחון ירו אש חיה בגבו לאחר שחשדו כי ניסה לדרוס אותם. איש מהם לא נפגע. אנשי כוחות הביטחון שנכחו במקום אף לא הגישו לו כל טיפול רפואי.

כעבור יומיים, ב-13 בדצמבר, חיילים ירו למוות בחמדאן עארדה (58) כשהיה בדרכו לאזור התעשייה באלבירה במכוניתו, ככל הנראה לאחר שהופתע מנוכחותם במקום. על פי דיווחים בתקשורת הוא פגע בשוגג בחייל, שנפצע באורח קל. החיילים פתחו לעברו בירי אינטנסיבי ולא הפסיקו גם לאחר שנפגע ומכוניתו נעצרה. החיילים מנעו מאנשי הצוות הרפואי שהגיע למקום לגשת אליו.

ב-20 בדצמבר חיילים ירו בגבו של קאסם עבאסי והרגו אותו כשהמכונית שבה נסע לבילוי בשכם עם שלושה מבני משפחתו התרחקה ממחסום בית אל. מכוניתם לא סיכנה איש מהחיילים – לא כשהיו בסמוך למחסום, ולא כשהתרחקו ממנו.

מבצלם נמסר כי מקרים אלה הם תוצאה ישירה – וצפויה – של מדיניות פתיחה באש מופקרת ובלתי חוקית הנוהגת בשטחים, המאפשרת לאנשי כוחות הביטחון לעשות שימוש בכוח קטלני גם במצבים שבהם לא נשקפת סכנה ממשית לאף אדם. הזלזול המחריד בחייהם של פלסטינים מתבטא גם בהימנעותם של אנשי כוחות הביטחון מהגשת טיפול רפואי לפצועים ובכך שהם מונעים מצוותים רפואיים לבצע את עבודתם.

מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף ערן ניב, אמר לאחר הריגתו של עבאסי, השלישי מבין ההרוגים, כי "אנחנו הורגים אנשים שלא התכוונו להרוג". "אולם נראה כי לדברים מדויקים אלה, שנאמרו עלידי קצין בכיר, לא תהיה כל השלכה בשטח: למרות שהשלכותיה של מדיניות זו ידועות מזה זמן רב, היא נותרה כשהייתה וההוראות לא שונו. מעבר לכך: מאות מקרי הרג קודמים במסגרת מדיניות נפשעת זו כבר טויחו בעבר – והפרקליטות הצבאית צפויה לטייח היטב גם את שלושת המקרים האחרונים. העדר דין וחשבון, בשילוב אווירה ציבורית המוזנת מהצהרות של פוליטיקאים וקובעי מדיניות המעודדים את הירי, מבטיחים כי ירי קטלני חסר הצדקה בפלסטינים שאינם מסכנים איש – יימשך", נמסר מבצלם.