ישראל צמצמה שוב את מרחב הדיג בעזה; בצלם: חיל הים הרג דייג ללא סיבה

ישראל הודיעה בשבוע שעבר על צמצום מרחב הדיג לדייגים בדרום רצועת עזה, בחזרה לשישה מייל ימי. הצמצום בא לאחר ששטח הדיג הורחב זמנית לתשעה מייל ב-3 במאי. ההרחבה היתה תקפה רק בחופים שדרומית לוואדי עזה, כאשר בצפון הרצועה התחום נשאר שישה מייל ימי.

לפי נתונים של האו"ם, בשנים קודמות היתה עלייה משמעותית הן בכמות והן במגוון הדגים שהגיעו לשווקים בכל פעם שמרחב הדיג הוגדל. בשיחות שניהלה תחקירנית עמותת גישה עם דייגים ברצועה, דיווחו היוצאים לים כי הכמויות שהצליחו לתפוס לא עלו משמעותית, אבל הם פגשו סוגים חדשים של דגה, שלא היו זמינים קודם, ואלה רווחיים יותר.

2017-07-03_211406

הדייגים מסרו שמשבר החשמל המתמשך ברצועה משפיע גם עליהם: בתי מלאכה מושבתים ותיקונים חיוניים בסירות מתעכבים. בנוסף, אין אפשרות להקפיא את שלל הדגה ודייגים נאלצים למצוא שיטות חלופיות לשמירת הדגים הטריים, כמו קבורתם בחול.

הסגר שאוכף חיל הים הישראלי לא רק פוגע כלכלית בדייגים אלא הופך את הדיג בעזה למלאכה מסוכנת. תקריות שבהן ירי מדווחות כל העת. ב-15 במאי הדייג מוחמד בכר נורה למוות מספינה של חיל הים אחרי שסירת הדייגים שלו, לטענת הרשויות בישראל, "עברה את התחום המותר". זהו המוות השני של דייג מירי השנה.

כאמור, בכר, בן 25, נשוי ואב לשניים, תושב מחנה הפליטים אשאטי, בעת שרדפו אחרי סירת הדיג שלו. מתחקיר בצלם עולה כי בעת שהותקפו עסקו מוחמד בכר ובני משפחתו בדיג במרחק של 3 מיילים ימיים מהחוף, בתוך התחום שבו מתיר הצבא לדוג, והחלו להימלט לאחר שסירת חיל הים פתחה באש לעברם.

באותו בוקר, בסביבות השעה 6:00, יצאו מנמל עזה שתי סירות דיג (מסוג חסקה) כשבכל אחת מהן ארבעה דייגים, ושטו לכיוון צפוןמערב, לאזור שמול בית לאהייא. שתי הסירות עצרו במרחק של כשלושה מיילים ימיים ממערב לחוף, וכקילומטר אחד מהגבול הצפוני של התחום שבו מתירה ישראל דיג, והדייגים השליכו את חכותיהם למים. בסביבות השעה 8:20, ראו הדייגים ספינה וסירת צערה של חיל הים הישראלי מתקרבות אליהם מצפון. הספינה עצרה באזור הגבול, וסירת הצרעה התקדמה במהירות דרומה לעבר סירות הדיג, כשהחיילים שעליה יורים לעבר הדייגים כדורי גומי ואש חיה. סירות הדיג נמלטו דרומה וסירת הצרעה המשיכה לרדוף אחריהן. כשהגיעו אל מול חופי ג'באליא התקרבה סירת הצרעה עד למרחק של 20-10 מטרים מאחת מהן. החיילים שעל הספינה צעקו לדייגים לעצור וירו לעברם

מבצלם נמסר ש"כל עוד ממשיכה ישראל במדיניותה זו, לדאבון לב, יוסיפו דייגים תמימים לסכן את חייהם בניסיון לפרנס את משפחותיהם. חלקם ישובו בשלום. אחרים ייעצרו, ייפצעו או ייהרגו. איש בישראל לא ייתן את הדין, נהלי הטיוח ימשיכו להוות כסות פורמליסטית לאלימות מתמשכת זו".

עוד על הריגתו של הדייג מוחמד בכר ברצועת עזה:

http://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20170622_killing_of_fisherman_muhammad_baker