ישראלים דורשים לחשוף את רשימת החברות הרב-לאומיות שפועלות בהתנחלויות

מועצת זכויות האדם של האו"ם הטילה על הנציבות שבראשה הנסיך הירדני זייד ראאד אל חוסיין, נציב זכויות האדם של האו"ם, לפרסם רשימת חברות הרב-לאומיות שפועלות בהתנחלויות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ הפעילו וממשיכים להפעיל לחצים ואיומים כדי למנוע את הפרסום. חשיבות הפרסום ברורה: הגברת החלץ הבינלאומי על ממשלת הימין כדי לעצור את הפעילות בהתנחלויות ודיכוי הפלסטינים בשטחים הכבושים.

2017-08-28_221800

מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה בשנה שעברה לגבש רשימה שנתית שתהווה מאגר מידע מסומן של חברות שיש להן קשרים עסקיים עם ההתנחלויות, והיא צפויה להתפרסם עד סוף השנה. פקידים אמריקנים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי ארצות הברית פועלת על מנת למנוע את פרסום הרשימה באופן פומבי וליישם את החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם "בצורה המצומצמת ביותר שאפשר, אם בכלל".

עוד עולה מהדיווח בעיתון האמריקאי כי ברשימה השחורה עשויות להיכלל גם חברות אמריקניות גדולות כמו "קטרפילר" ו"טריפ אדווייזר". דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, התר נאוור, אמרה: "הבהרנו את התנגדותנו ליצירת מאגר מידע של עסקים שפועלים בהתנחלויות, ואנחנו לא נשתתף ביצירתו או נתרום לתוכנו". יצוין שהרשימה הייתה אמורה להתפרסם כבר במארס האחרון, אך פרסומה נדחה לאור לחצים אמריקניים. מהדיווח ב"וושינגטון" פוסט עולה כי הנציב הודיע לפקידים אמריקניים שהוא מתכוון לפרסם את הרשימה עד סוף השנה וביקש לקבל הערות ממדינות שיש בהן עסקים שייכללו ברשימה עד תחילת ספטמבר.

בהקשר זה, מאות ישראלים חתמו בימים האחרונים על עצומה שיישלח לזייד ראאד אל-חוסיין, נציב זכויות האדם של האו"ם. בעצומה המקוונת נכתב "אנו אזרחי מדינת ישראל הרוצים בטובתה של מדינתנו, מאמינים שאחת הדרכים החשובות ביותר לעצירת התדרדרות הסכסוך בין ישראל לפלסטין היא לרתום את הקהילה הבינלאומית להפעלת לחץ נגד מדיניות ההתנחלות בשטחים של ממשלת ישראל. ההתנחלויות יוצרות מציאות ברורה של אפרטהייד, וגורמות לפגיעות מתמשכות וחריפות בזכויות האדם של הפלסטינים. החלטה 2334 של מועצת הביטחון קוראת לחברות האו"ם להבחין בין ישראל ובין השטחים שמעבר לקווי ה-4 ביוני 1967".

ועוד נכתב בעצומה "החלטתה של מועצת זכויות האדם של האו"ם לפרסם רשימה של חברות שפועלות בהתנחלויות תואמת את החלטת מועצת הביטחון 2334 ועשויה להוביל להפעלת לחצים בינלאומיים נוספים על החברות הללו כדי שיפסיקו את פעילותן בהתנחלויות ובמתקנים אחרים של מדינת ישראל בשטחים שמעבר לקו הירוק. כישראלים המודאגים באופן עמוק מעתידנו כמדינה, אנו מבקשים לחזק את ידיך ולתמוך במהלך הזה, וקוראים לנציבות זכויות האדם שלא להירתע מלחצים שללא ספק יופעלו נגד פרסום שמות החברות במה שאנו רואים כ'רשימה שחורה'".

 

לחתימה על העצומה המקוונת:

https://www.atzuma.co.il/publishblacklist