ירושלים מאוחדת? הצבא ישתלט על שכונות פלסטיניות במזרח העיר

בצה"ל בוחנים בימים אלה אפשרות להעביר לידי כוחות הצבא את פעולות השיטור והדיכוי על כל השטחים שמחוץ לגדר ההפרדה במזרח ירושלים, ובהם מחנה הפליטים שועפאט וכפר עקב. כך פורסם הבוקר (רביעי) בעיתון "הארץ". שתי השכונות נתונות אמנם בשטחה המוניציפלי של ירושלים, אך מאז הקמת הגדר נותקו ממנה פיזית ולמעשה הפכו אזורים של אנרכיה שלטונית, עוני ואלימות.

2018-01-17_200139

מחנה הפליטים שועפאט (צילום: ג'וליאן גולדשטיין)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), סבור כי למימוש התוכנית יהיו השלכות הרות גורל. "מדובר במהלך שמטרתו העיקרית היא עקירה של כמאה אלף תושבים פלסטינים מירושלים וניפוץ ירושלים המזרחית לרסיסי שכונות וכפרים", אמר ל"הארץ". עודה סבור כי מעבר להשלכות הפוליטיות של המהלך מדובר בפגיעה "באנשים שגם ככה חיים בעוני קשה, ועם תשתיות בלתי מתקבלות על הדעת ושירושלים המזרחית מהווה את מרכז חייהם. ברור שלאחר מהלך כזה מצבם יורע, משפחות ייקרעו ועשרות אלפי אנשים ינותקו ממקורות הפרנסה שלהם".

בשל הניתוק הפיזי מירושלים כבר כיום נהנים תושבים אלה ממספר מצומצם, אם בכלל, של שירותים עירוניים; הביוב זורם ברחובות, העירייה לא מפנה את האשפה וכשיש הפסקות חשמל לוקח לעתים זמן רב, רב מאוד, עד שהן מטופלות. הנוכחות המשטרתית הדלילה בשכונות יחד עם העובדה שעל פי ההסכמים בין ישראל לפלסטינים נאסר על כוחות המשטרה הפלסטינים לפעול בתוך השכונות הכבושות שהחוק הישראלי מגדיר אותן כ"הירושלמיות".