יצטרפו לממשלת השמאל בספרד: הקומוניסטים ברכו על הקמת הקואליציה עם הסוציאליסטים

המפלגה הקומוניסטית של ספרד ברכה אמש (שלישי) על הקמת הקואליציה בין מפלגת הסוציאליסטית לסיעת אונידאס-פודמוס של השמאל העקבי. זאת, על בסיס מצע מוסכם של עשר נקודות ובו מספר חוקים לטובת העובדים והמובטלים. הבחירות שנערכו ביום ראשון האחרון לא העניקו רוב מוחלט לאף מפלגה. אך ההפתעה הגדולה בבחירות האחרונות בספרד הייתה המפלגה שהגיעה למקום השלישי, "ווקס" מהימין הקיצוני. היא קיבלה 52 מושבים. המפלגה העממית הניאו-ליברלית הגיעה שנייה עם 88 מושבים והסוציאליסטים סיימו ראשונים עם 120 מושבים.

פבלו איגלסיאס ופדרו סאנצ'ס, אמש, לאחר חתימה על ההסכם להקמת הקואליציה (צילום: מונדו אובררו)

 

המפלגה הסוציאליסטית והשמאל העקבי ניסו להגיע להבנות גם אחרי הבחירות הקודמות שנערכו באפריל האחרון. אך מגעים נכשלו, מה שגרם לראש הממשלה פדרו סאנצ'ס להכריז על בחירות נוספות. אז, מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס האשים את סאנצ'ס בכישלון המו"מ. אמש הם נראו מחויכים ואף התחבקו אחרי החתימה על ההסכם הקואליציוני.

"הגענו להסכם כדי ליצור ממשלה קואליציונית מתקדמת בספרד שכוללת את הניסיון של המפלגה הסוציאליסטית ואת האומץ הפוליטי הרב של חברי הפרלמנט של אונידאס-פודמוס", אמר איגלסיאס. יצוין ששתי המפלגות נחלשו בהשוואה לבחירות באפריל. סאנצ'ס איבד שלושה מושבים ועתה יש לו סיעה של 120 חברים, ו"פודמוס" שבעה – עתה יש לה רק 35 חברי פרלמנט ביניהם פעילים בולטים בחזית השמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית.

עם זאת לשתי המפלגות ביחד יש 155 מושבים שאינם מספיקים לרוב בפרלמנט של 350 מושבים. שתי המפלגות עדיין יצטרכו לצרף לקואליציה מפלגות קטנות כדי להשיג רוב (176 מושבים). "ספרד צריכה ממשלה יציבה", אמר סאנצ'ס, והוסיף ששתי המפלגות קוראות להצטרף לקואליציה שלהן. אם הן יצליחו זו תהיה הממשלה הקואליציונית הראשונה בספרד מאז החזרה לדמוקרטיה בסוף שנות השבעים וממשלת קואליציית השמאל הראשונה מאז מלחמת האזרחים בין השנים 1939-1936.

"סיודדנוס", ממפלגת ימין שנחלה מפלה קשה בבחירות ביום ראשון ונותרה רק עם 10 מושבים, אמרה שהיא לא תתמוך בהסכם הקואליציוני וקראה להקים קואליציה יחד עם הסוציאליסטים והמפלגה העממית השמרנית. אך "מאס פאיס", מפלגת שמאל קטנה שהתפלגה מ"אונידאס-פודמוס" ושזכתה בשלושה מושבים, צפויה להצטרף לקואליציית השמאל.

השמאל הרפובליקאי של קטלוניה, מפלגת שמאל של בדלנים מקטלוניה, עשוי להצטרף לקואליציה. ישנן עוד מפלגות שמאל אזוריות אחרות שאינן בדלניות שיסכימו לתמוך בממשלה או לפחות להימנע מהצבעה. מפלגת השמאל הרפובליקאי שקיבלה 13 מושבים בבחירות ביום ראשון, אמרה ש"כרגע" היא לא תתמוך בקואליציה אך לא שללה אפשרות לשנות את עמדתה בעתיד הקרוב.