יפגינו מול ההנהלה: עובדי המחקר באוניברסיטת תל אביב מפסיקים להיות שקופים

עובדות ועובדי באוניברסיטת תלאביב ובהם מדענים, מנהלי מעבדות המחקר וההוראה, מהנדסים הנדסאים, טכנאים, עובדי מחשוב ואדמיניסטרציה, יפגינו מחר (שני) בשעה 14:00 מול משרדי ההנהלה בקמפוס שברמת אביב. העובדים התארגנו באחרונה במסגרת ההסתדרות ויפגינו מחר בשל החלטת האוניברסיטה לפטר את אחת מחברות ועד העובדים שהוקם, פריה טוך.

לדברי יו"ר הוועד, מרדכי רונן, "אנחנו מוחרגים מההסכמים הקיבוציים ומועסקים בתנאי עבודה פוגעניים הנחותים באופן משמעותי מאלו של עמיתינו באוניברסיטה, ללא תנאים סוציאליים וללא ביטחון תעסוקתי".

"אנו במעמד ארעי עם חוזה בכתב מינוי המתחדש כל כמה חודשים, בפועל, אף אחד לא סופר אותנו. מפטרים אותנו, מקצצים את משרותינו. כי מישהו רואה בנו את הבטן הרכה באוניברסיטת תל אביב. אנו לא שקופים יותר הקמנו ועד עובדים ויחד עם הסתדרות המעוף נילחם על הזכויות שלנו. אוניברסיטת תלאביב לא יכולה להמשיך לנצל עובדים באופן כה מחפיר, כאחרון המעסיקים. אנו, עמוד התווך של המחקר וההוראה, עובדים חיוניים בעלי השכלה ומומחיות מובילים מחקרים פורצי דרך באוניברסיטה! לא נסכים להיות האחרונים בנושאי זכויות, שכר ורווחה. נאבק על מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד. חשוב שיותר ויותר עובדים יצטרפו להתאגדות שלנו רק ביחד ננצח", הדגיש ד"ר רונן.

יצוין שמגזר מקופח נוסף באוניברסיטת תלאביב, הסגל הזוטר, נוקט עיצומים בשל סכסוך עבודה על תנאי ההעסקה בתקופת הלמידה מרחוק. בין הצעדים הננקטים: אין הקלטת השיעורים והסגל הזוטר יעשה שימוש אך ורק באמצעים הנמצאים ברשותו ולא יממן ציוד נדרש להוראה מקוונת. כמו כן, לא מתבצעות מטלות חריגות כמו הכפלת כמות הסטודנטים בקורס, השגחה בבחינות, מתן סיוע טכני, הארכה ותוספת שיעורים. בין הדרישות: תגמול על עומסי עבודה כבדים, רכישת ציוד לעבודה מרחוק וכן הימנעות מהקלטת השיעורים כדי שלא ניתן היה להשתמש בהם בעתיד כדי להחליף את המרצים.

בצעד בריוני שאינו מקובל ביחסי עבודה בכלל ובאוניברסיטה בפרט שלחה בשבוע שעבר הנהלת אוניברסיטת תלאביב מכתב איומים לארגון הסגל הזוטר בטענת סרק שאי הקלטה שיעורים במסגרת הצעדים הארגוניים בהם נוקטים חבריו "הינה עבירה על חוק המחשבים שעונשה שלוש שנות מאסר". יצוין שחוק המחשבים אינו עוסק כלל בשינוי הגדרת ההקלטה האוטומטית בזום ו"אין זה אלא מהלך שכל מטרתו הוא להלך אימים על חברי הארגון", כפי שנמסר מהארגון והוסיפו "אין לאיומים אלה כל בסיס משפטי והמטרה  של ההנהלה היא לנצל את המשבר כדי להחליש אותנו ולהשיג מטרות עקרוניות לעתיד".

על המאבקים במוסדות להשכלה גבוהה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון "זו הדרך" 39 (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf