יפגינו ביקנעם כדי למחות נגד הקמת מכלים לאחסון קונדנסט בחוות חגית

תושבי המועצה האזורית מגידו יפגינו מחר (שישי) נגד אחסון קונדנסט מזהם באתר חגית. ההפגנה תתקיים בשעה 10:00 ביקנעם עלית, ליד קניון ג'י. מארגני ההפגנה מסרו כי במאגרי הגז שבים התיכון התגלו כמויות אדירות של נפט מסוג קונדנסט חומר מסרטן ונפיץ ביותר אשר חבית אחת שלו מזהמת פי 20 ויותר מחבית של נפט רגיל. בג"ץ שהגיש מטה המאבק להרחקת הזיהום מהאוכלוסייה, חושף שלפי תכנית מתאר תמ"א 37/ח משרד התשתיות מתכנן להקים מאגרי אחסון ענקיים בעמק חפר ובחגית שבאזור יוקנעם ומשם להזרימו לבתי הזיקוק המתרחבים במפרץ חיפה תעשיית ייצוא ענקית שתעשיר את חברות האנרגיה תוך פגיעה בבריאות ובחיים של מאות אלפי אזרחים.

2017-06-15_204157

העתירה שהוגשה שחושפת את כמויות העתק של הזיקוק המתוכנן בתוך ריכוזי אוכלוסייה ודורשת את "הקמת מתקני קליטת הגז הרחק ליד המאגרים ומשם לייצא את הקונדנסט לשווקים בעולם בלי להכניסו למדינה ולהקריב את בריאות הציבור למען חשבון הבנק של חברות האנרגיה".

הקונדסט מופק כתוצר לוואי של הגז הטבעי, אך לא הקונדנסט חיוני כמקור אנרגיה אלא הגז הטבעי הנקי בלבדאת הקונדנסט אפשר לפנות בדרכים שונות, והנפוצים ביותר הם סילוקו באמצעות מכליות או בצנרת ישירות לבתי הזיקוק ממקום ההפקה.

במטה הדגישו ש"הקונדנסט הוא סוג של דלק מזוהם, נדיף ומסוכן, שמכיל בנזן שמוכר כחומר מסרטן לאדם ולא היו מאשרים לייבא לארץ חומר גלם מזוהם כזהמשיקולים של הפקת גז טבעי, אין שום צורך להכניס את הקונדנסט לישראלעקרונית – אפשר היה אפילו להזרימו חזרה לתוך הבארות שמהן הופק הגז הטבעי, אך בשל ערכו הכספי, דומה כי יש גורמים אשר מבקשים לנצלו, למרות היותו מזהם אך, לא יעלה  על הדעת שבשל רווח כספי זעום, יקימו מכלי אחסון לא נחוצים, יפגעו אנושות בשטחים הפתוחים ויסכנו את הציבור".