יממה שלישית של הפגנות מחאה נגד טראמפ ברחבי ארה"ב; הקו קלוקס קלאן תומך בנשיא החדש

ברחבי ארה"ב נרשם אתמול (חמישי) היום שלישי ברציפות של הפגנות המוניות במחאה על בחירתו של דולנד טראמפ לנשיא. מאות מפגינים הגיעו להפגנת ישיבה מחוץ למלון טראמפ בשדרות פנסילבניה בוושינגטון. חלקם צעדו מהבית הלבן למלון. הנשיא הנבחר מבקר בבירה, ואחרי שנפגש עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן המשיך לפגישה עם מנהיגים רפובליקנים בגבעת הקפיטול מרחק של כמה רחובות מהמלון. מחוץ למגדל טראמפ במנהטן שבניו יורק הקימה המשטרה מחסומים כדי למנוע מהמפגינים, שכבר נמצאים ברחובות, להתקרב. מנהל התעופה האמריקני הכריז כי אזור גורד השחקים במנהטן הוא אזור אסור לטיסה. ההנחיה הביטחונית תבוטל רק עם השבעתו של טראמפ וכניסתו לבית הלבן בינואר. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

2016-11-11_151717

מפגינים נגד טראמפ בעיר סאן דייגו (צילום מסך: הטלוויזיה המקומית)

בערים נוספות ברחבי ארה"ב התקיימו הפגנות גם במהלך הלילה. מארגני המחאה הודיעו כי בכוונתם להמשיך במחאה ההמונית גם בימים הקרובים. ברשת קרא אחד המפגינים לקיים צעדה בוושינגטון ביום של טקס ההשבעה ב-20 בינואר. אתמול השתתפו אלפי בני אדם בלפחות עשרים ערים בארה"ב, מבוסטון עד לברקלי בקליפורניה. "הוא לא הנשיא שלי", צעקו המפגינים. יותר מ-20 מפגינים נעצרו לפנות בוקר בניסיון לחסום כבישים בלוס אנג'לס ובריצ'מונד בווירג'יניה. במינסוטה וגם בפורטלנד חסמו המפגינים כבישים עד שהגיעו לבנייני העירייה בעירם וקראו קריאות "הוא לא הנשיא שלי", "טראנסים נגד טראמפ" ו"בוא נהפוך את אמריקה לבטוחה שוב". גם בשיקגו הפגינו מול מגדל טראמפ בעיר.

במהלך הלילה הגיב טראמפ לגל ההפגנות נגדו בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "מפגינים מקצועיים המוסתים עלידי התקשורת מקיימים הפגנות נגדי. זה מאוד לא הוגן". בלוס אנג'לס נעצרו כבר אתמול 28 בני אדם על חסימת הכביש המרכזי. ראש העיר אריק גרסטי, שמזוהה עם המחנה הדמוקרטי, גינה את התנהגות המפגינים. "זו קבוצה מאוד קטנה ואני לא גאה במעשיהם. אני כן גאה באלפים שהפגינו בצורה מכובדת", אמר ראש העיר במסיבת עיתונאים. בסן פרנסיסקו השתתפו אלפים בצעדת מחאה בעיר, בהם תלמידי תיכון שהניפו דגלי מכסיקו ואת דגלי הקהילה הגאה. בלוס אנג'לס הפגינו מאות בכביש 101, שמוביל להוליווד, וגרמו לפקק תנועה גדול. נהגים רבים יצאו מהמכוניות לאות תמיכה, ולא נרשמו אירועים אלימים בין השוטרים למפגינים. מאות סטודנטים באוניברסיטת סן מרקוס בטקסס הפגינו בקמפוס על תוצאות הבחירות.

יצוין שהארגון הגזעני "קו קלוקס קלאן", הדוגל ב"עליונות הגזע הלבן", הודיע אמש כי יערוך מצעד ניצחון בקרוליינה הצפונית, עקב בחירתו של טראמפ לנשיאות. הודעה על הפסטיבל נמסרה מ"האבירים הלבנים הנאמנים", קבוצה בתוך הארגון היושבת במדינה, שאמר כי "הניצחון איחד את אנשינו". הפסטיבל צפוי להיערך בתחילת חודש דצמבר. העיתון הרשמי של הארגון קידם את טראמפ במהלך קמפיין הבחירות, והנשיא הנבחר אף זכה לתמיכה פומבית מכמה מנהיגים בתנועות גזעניות הדוגלות בעליונות הגזע הלבן. ברני סנדרס, שהתמודד הסוציאליסטי על ראשות המפלגה הדמוקרטית בפריימריז, אמר כי הוא פתוח לאפשרות של התמודדות נוספת בבחירות הבאות לנשיאות ארצות הברית. "ארבע שנים זה הרבה זמן, אני לא שולל שום אופציה", אמר. "בחירתו של טראמפ היא מבוכה למפלגה הדמוקרטית ולמיליוני אמריקנים במעמד הפועלים שהחליטו לתמוך בו", הדגיש סנדרס.