יותר מ-922 אלף דורשי עבודה; שיעור האבטלה עלה ליותר מ-22%

שירות התעסוקה עדכן הבוקר (ראשון) כי שיעור האבטלה טיפס ל-22.15% בשל משבר נגיף הקורונה, כ-922 אלף דורשי עבודה. עוד נמסר כי מתחילת חודש מרץ נרשמו כ-760 אלף דורשי עבודה חדשים, 90% מהם בחופשה ללא תשלום (חל"ת). רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אמר כי "היום אנו צפויים להשלים את העברת המידע על דורשי העבודה לביטוח לאומי, לאחר שכיסינו בשבע קבוצות את פרטיהם של 734 טלף בני אדם".

הנתונים אינם כוללים 140 אלף אנשים אחרי גיל פרישה שנפלטו משוק העבודה ואינם זכאים לדמי אבטלה ובעקבות החלטת הממשלה מיום שישי, יקבלו קצבה מהביטוח הלאומי, וכן חצי מיליון עצמאים שאינם זכאים לדמי אבטלה. הממשלה אישרה ביום (שישי בתקנות שעת חירום מענק מיוחד לעובדים ולעובדות מעל גיל 67 שעבודתם הופסקה בעקבות משבר הקורונה. המענק המזערי יעמוד בחודש מארס על אלף עד אלפיים שקל בלד בהתאם להכנסה מפנסיה (אם קיימת) של העובד. במידה ואיההעסקה תימשך גם בחודש אפריל, חלק מהזכאים יקבלו מענק גבוה יותר שיגיע עד 4,000 שקל. המענק אינו מהווה דמי אבטלה, ולסכום המענק אין קשר להכנסתו של העובד מעבודה שהופסקה. לפי חוק הביטוח הלאומי, עובדים מעל גיל 67 שמפוטרים מעבודתם אינם זכאים לדמי אבטלה, זאת חרף העובדה ששילמו ביטוח לאומי. בניגוד למאות אלפי העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה, העובדים המבוגרים נותרו ללא עוגן לקיום, מאחר שלרבים מהם אין חסכון לפנסיה, או שקצבת הפנסיה שלהם נמוכה. בשבועיים האחרונים דרשו ראשי הסתדרות הגמלאים כי הממשלה תתערב במשבר ותאפשר להם לקבל דמי אבטלה.

יצוין שארגון כוח לעובדים דורש תשלום 100% שכר עבור מאות אלפי המפוטרים העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בניגוד לרצונם. מכוח לעובדים נמסר ש"בכל מדינות אירופה מתגייסות ממשלות לסיוע למעסיקים במימון משכורות העובדים בכדי למנוע קריסה של מיליוני משקי בית. ואצלנו? התקנות לשעת חירום מחריפות, מאות אלפים יוצאים לחל"ת שמשמעוקבלת שכר עד 65% מהמשכורת הרגילה. אבל החשבונות, ההלוואות, תשלומי שכ"ד או המשכנתא לא משתנים. ועוד נמסר "נגיף הקורונה הוא אולי גזירת גורלהפקרת האזרחים? ממש לא! הצטרפו לקריאה שלנו לממשלה – 100% אחריות 100% שכר".