יותר מ-10 אלף הפגינו בכיכר רבין נגד ממשלת הימין; ח"כ כסיף: נתניהו הרס את הרווחה ואת החברה

יותר מעשרת אלפים בני אדם הפגינו אמש (מוצ"ש) בכיכר רבין תל אביב, במחאה על המדיניות החברתית והכלכלית של ממשלת הימין בעקבות המשבר שפרץ בעקבות מגפת הקורונה. בין היתר, היו שותפים להפגנה ארגוני תרבות, איגודי המסעדנים והתאחדות הסטודנטים. לפי מארגני המחאה, היו במקום עשרות אלפי מפגינים.

פעילי חד"ש ומק"י, אמש, בהפגנה בכיכר רבין. שלישי מימין: ח"כ עופר כסיף (צילום: זו הדרך)

בין המפגינים, אמש, בכיכר רבין קבוצה גדולה של פעילי חד"ש ומק"י ובהם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת). ח״כ כסיף מסר לעיתונאים: "האסון הכלכלי אינו תוצאה של הקורונה אלא של מדיניות הממשלה בזמן קורונה ולפניה. מי שהרס את הרווחה, הבריאות והעבודה המאורגנת, מי שייקר את המחיה והפקיר את העצמאים, הוא שהביא אותנו למצב הזה. הפתרון היחיד הוא הזרמה של כסף גדול, חיזוק העובדים והעבודה המאורגנת, וכינונה של רווחה אמתית. הגזירות שמתכננת הממשלה הן הכרזת מלחמה על מעמד העובדים ועל כלל האזרחים".

במהלך ההפגנה נשאו המוחים שלטים בגנות הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו, וקראו קריאות כגון "מנותקים, נמאסתם" ו"ביבי הביתה". גם הרחובות הסמוכים לכיכר התמלאו במפגינים ונחסמו. חיים הרשברג נאם בעצרת ואמר בין היתר: "זו הכרזת מלחמה. נהיה פה כל שבוע עד שיימצא פתרון אמיתי".

המוזיקאי אסף אמדורסקי הגיע אף הוא להפגנה בכיכר רבין כדי למחות. בריאיון סוער להעניק לחדשות רשת, שהתקיים על רקע ההפגנה והפך לוויראלי, אמדורסקי הביע את את התמיכתו בדרישה להתפטרותו של נתניהו: "אני כועס. יש פה נאשם בפלילים שיושב כראש הממשלה והוא חטף את המדינה שלנו. הוא מזיין את המוח בשקרים ולאנשים נמאס מהם". אמדורסקי גם מתח ביקורת על התקשורת: "כל רגע שלא מדברים על זה בתקשורת זו משת"פיות. אני לא משת"פ, ואתם אל תהיו משת"פים. ביבי הוא נאשם בפלילים, אין מצב שהוא יכול לעמוד בתור ראש הממשלה. ועובדה, הוא לא הצליח לנהל ואין לו שום אפשרות לנהל. מדובר בנוכל שנותנים לו יותר מדי קרדיט. הוא צריך ללכת לכלא או לבית משוגעים להסתכלות".

נתניהו נפגש ערב ההפגנה, ביום שישי, עם נציגי העצמאים בלשכתו בירושלים. הפגישה כונסה בבהילות כי נתניהו רצה לטרפד את ההפגנה הגדולה שתוכננה בכיכר רבין בתל אביב.

בהודעתם כתבו המארגנים: "מדינת ישראל היקרה, נתנו לכם לעבוד בשקט על מנת שתטפלו במשבר הקורונה. הבטחתם לנו פיצויים, זרקתם סכומי עתק בכל ערוץ תקשורת. שיקרתם, סילפתם, הולכתם שולל עם שלם, גרמתם לכולנו להאמין שאנחנו בטוחים, שאנחנו בטיפול, שעוד שנייה מגיע הכסף. אך לא כך הדבר. נשארנו ערומים, רק עם הבטחות, ועם הבטחות לא משלמים שכירות ולא קונים במכולת". חרף הלחצים של נתניהו לשכתו ואף התערבות המשטרה שהפסיקה באותה שעה את הקמת הבמה בכיכר רבין, ההפגנה התקיימה כמתכונן.

בתום ההפגנה, חלק מהמפגינים צעדו לכיוון נתיבי איילון וחסמו את הצומת הסמוך למגדלי עזריאלי. המפגינים חסמו ניידות משטרה וצעקו "ביבי הביתה". בהמשך שבו למרכז העיר, מלווים על ידי שוטרי מג"ב ושוטרים על סוסים. במהלך הצעדה התעמתו כמה מפגינים עם שוטרים, וכמה נעצרו. המשטרה פינתה את המפגינים והדפה אותם לכיוון כיכר הבימה, וכמה מפגינים נפצעו קל. בהמשך התחדשה המחאה בכיכר הבימה, וגם שם נעצרו כמה מפגינים. בסך הכל נעצרו 20 מפגינים במהלך הערב.

עוד על ממשלת חרטא, בעמוד השער של גיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/07/G28_2020.pdf