יותר משליש מהתיקים הפליליים שנפתחים לבני נוער – בחברה הערבית

בשנת 2019 נפתחו יותר מ-25 אלף תיקים פליליים לקטינים בישראל, 35% מהם לקטינים הערבים כך עולה מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת. בנוסף, מנתוני מרכז המחקר והמידע עולה כי בשנים 2020-2015 שיעור הערבים מבין הקטינים שנפתחו להם תיקים במשטרה נע בין 37%-33%. זאת למרות ששיעורם בקרב גילאי 12 עד 18 באוכלוסייה הוא רק כ-28%.

הנתונים הוגשו הבוקר (שלישי) לקראת דיון משותף של הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) והוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, בראשות ח"כ מנסור עבאס (רע"ם הרשימה המשותפת). הדיון עסק בפשיעה והאלימות בקרב בני הנוער.

צעדת האמהות הערביות השכולות נגד הפשע והרצח, בתחילת השבוע (צילום: זו הדרך)

הדיון נערך, בין היתר בגלל הנתונים שמצביעים על שיעור גבוה של תלמידים בחינוך הערבי שדיווחו על היעדר תחושת מוגנות בבית הספר, לעומת תלמידים בחינוך העברי. כך למשל, שיעורם של תלמידי החינוך הערבי בחטיבה העליונה שדיווחו על היעדר תחושת מוגנות עומד על 9%, והוא גבוה פי שלושה מנתוני הדיווח של היהודים. ח"כ ג'בארין אמר כי "בחברה הערבית כולה יש היעדר של ביטחון אישי. זה לא רק הדם של הצעירים הערבים שנשפך ברחובות, אלא גם אירועים אלימים וקשים בבתי הספר ובמוסדות החינוך". הוא הוסיף כי "החברה שלנו משוועת לתחושת מוגנות אישית, כאשר הפטפטת של הממשלה על תכניות למיגור האלימות נמשכת ללא מעשים". לדבריו, "נדרשים מאות תקנים של אנשי מקצוע בחינוך, וכן עובדים סוציאליים לעבודה עם נוער במצוקה, כמו גם מענים חינוכיים וחברתיים. הנוער שלנו אינו הפקר".

יצוין שכ-8% מתלמידי החינוך הערבי בחטיבות העליונות ובחטיבות הביניים דיווחו כי נחשפו לאלימות בחודש שקדם לסקר. זאת, בהשוואה ל-5% מתלמידי החטיבות העליונות בחינוך העברי. הדוח מחלק את סוגי האלימות לשלוש דרגות חומרה: אלימות (דחיפות, מכות, בעיטות או אגרופים), אלימות חמורה (מכות חזקות או באמצעות חפץ, איומים או סחיטה) ואלימות עקיפה (חרם והפצת שמועות). מנתוני הסקר, נראה כי אלימות חמורה ואלימות עקיפה דווחו בשיעורים גבוהים יותר בחינוך הערבי.

עוד עלה מהסקר כי התלמידים הערבים נפגעו יותר גם מאלימות ברשתות החברתיות. התלמידים התבקשו לדווח על חשיפתם להפצת תמונות, פרסום קללות, עלבונות או קריאות לחרם ברשתות החברתיות בחודש שקדם לסקר. מהנתונים עלה כי בקרב תלמידי החטיבה העליונה, ברוב המדדים נרשמה חשיפה גבוהה יותר לאירועים כאלה בקרב תלמידים בחינוך הערבי. שיעור התלמידים בחינוך הערבי שדיווחו על הימצאות של חבורות תלמידים אלימים, המאיימים לפגוע בתלמידים אחרים, גבוה בצורה ניכרת מזו של התלמידים בחינוך העברי. 13% מהתלמידים בחינוך העברי בחטיבות העליונות דיווחו על כך, לעומת שיעור כפול של כ-26% מתלמידי החינוך הערבי.