יותר מרבע מתושבי לוד הם ערבים אבל העירייה מעסיקה רק 8% עובדים ערבים

בעוד שהתושבים הערבים מהווים 27.5% מתושבי לוד, נתונים שנמסרו לאגודה לזכויות האזרח על ידי עיריית לוד מעלים תמונה עגומה של ייצוג נמוך של ערבים בקרב עובדות ועובדי העירייה. כך פורסם הבוקר (חמישי) בעיתון "אל אתיחאד". על פי הידיעה שפורסמה בעיתון במחלקות ובדרגים מסוימים אין כלל ייצוג לערבים. מתוך 879 תקנים בעירייה, רק 125 תקנים מאוישים על ידי עובדות ועובדים ערבים (כ-14% מכלל העובדים). אם מוציאים את נתוני מחלקת החינוך מכלל הנתונים עולה, כי שיעור הערבים המועסקים בעירייה אינו מגיע לכדי 8%. נוסף על כך, מבין 79 תקנים בדרגים ניהוליים בעירייה, רק אחד מאויש על ידי ערבי: במחלקת לוגיסטיקה.

2015-07-30_195448

בפנייה לראש עיריית לוד ציינה עו"ד נסרין עליאן מהאגודה כי תת-הייצוג של ערבים בקרב עובדי העירייה מפר את זכותם של תושבי לוד הערבים לשוויון, שממנה נגזרת זכותם לייצוג הולם בקרב עובדי העירייה. החובה למתן ייצוג הולם לערבים בגופים ציבוריים ובשירות הציבורי מעוגנת בין היתר בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 ובפסיקת בית המשפט העליון, שלפיה כל רשות ציבורית מחויבת לפעול למען קידום ייצוג הולם לערבים. החובה למתן ייצוג הולם לערבים בשירות הציבורי חלה גם על רשויות מקומיות.

עו"ד עליאן ציינה כי מצבת כוח האדם הנוכחית בעירייה מדירה את תושבי לוד הערבים מניהול עירם ומקבלת החלטות לגביה. היא גם פוגעת בזכותם לקבלת שירותים עירוניים בשפתם ולהנאה שווה משירותים אלה. העדרם של פקידים ערבים דוברי שפת האם של כשליש ממקבלי השירות העירוני מוביל לפגמים קשים במתן השירות, לסרבול והארכה של הליכים בירוקרטים ולבזבוז משאבי כוח אדם וזמן יקרים, הן לרשות המקומית והן לתושבים. כך העדר הייצוג ההולם משפיעה לרעה על מעמדם ועל איכות חייהם של התושבות והתושבים הערבים בלוד, ואף מחזקת את תחושות הניכור בקרבם.