יו"ר ועד עובדי אל על: ההנהלה עושה שימוש ציני במשבר כדי לפגוע בזכויות שלנו

ועד עובדי אל על מאשימה את ההנהלה בעושה שימוש ציני במשבר הקורונה כדי לפגוע בזכויות העובדים. כך נאמר במכתב שלח הוועד לעובדים ובו נאמר כי "הנהלת החברה בראשות המנכ"ל מנהלת הידברות ממושכת חדצדדית מול משרד האוצר, ומסרבת לשתף את נציגות העובדים בהידברויות הללו ואף בפרטיהן, וזאת למרות שפעם אחר פעם הצענו וביקשנו להיות שותפים בתהליך זה".

הפגנת עובדי אל על, בסוף מארס, ליד הנהלת החברה בנתב"ג (צילום: ההסתדרות)

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, כתב עוד לעובדי החברה כי "אנו חשים שהנהלת החברה עושה שימוש ציני במצב המשברי הנוכחי על מנת לנסות לפגוע בזכויות של העובדים מעל ומעבר לנדרש לשם הבראת החברה. נראה שההנהלה מתנהלת ללא ניהול אמיתי, וכישלונו של המנכ"ל מוחלט וברור. ההנהלה, והמנכ"ל בראשה, העמידו את החברה במצב כלכלי ירוד, כשהיא בחובות ובהפסדים, נוכח משכורות עתק של כאלף מעובדי החברה, לרבות חלוקת דיבידנדים ובונוסים חסרי פרופורציה להנהלה הבכירה, והעסקת יועצים חיצוניים בעלויות ניכרות, באופן שאינו מתאים לחברת תעופה בעולם התחרותי של ימינו, ולכן הגענו לתקופת המשבר הנוכחית ללא חוסן כלכלי. לצערנו, בניגוד לחברות אחרות בזמן משבר, בחברת אל על ההנהלה הבכירה, ובכלל זאת המנכ"ל, ממשיכים לקבל משכורות עתק, וממשיכים להציע לפטר המוני עובדים ששכרם זעום, במקום לבצע קיצוץ אמיתי במשכורות הגבוהות בחברה".

לדברי בן יצחק "הנהלת החברה התעלמה מהצעות ההתייעלות הנדיבות והמושכלות שהוצעו על ידי הנציגות ונערכו על ידי גורם מקצועי מומחה". את הדברים הללו אמר לנוכח תכנית שהגישו העובדים להנהלה ולפי העובדים משקפת חיסכון והתייעלות של 150 מיליון דולר. הנהלת אל על אישרה שאכן הוצעה הצעה כזו אלא שהיא לא התקבלה על רקע מחלוקת לדרישה לייעל תהליכים ולצמצם עובדים בסגמנטים מסוימים. "אנו קוראים למנכ"ל לזוז הצידה בשלב זה, ולאפשר לנציגות העובדים לנהל את המשבר, ובכללו את המשך ההידברות מול משרד האוצר, ולהביא להבראת החברה תוך מינימום של פגיעה בעובדים. עובדי החברה, המשאב האנושי, הם הבסיס האמיתי לקיומה של החברה, והם עובדים במסירות בנאמנות ובמקצועיות כל העת, ונציגות העובדים פועלת ותמשיך לפעול לשמירה על זכויותיהם".

מוקדם יותר פרסמה ההנהלה הודעה לעובדי החברה המופרטת לפיה "טרם סוכם המתווה מול אוצר, ואנו ממשיכים בדיונים איתם ועם הממנים. כולנו תלויים במאבק הלאומי בנגיף והחלטות מדינה בדבר שחרור המגבלות. לא ניתן לחזות בעת זו מתי זה יקרה ואיך זה ישפיע על הטיסות. אנו אנחנו נחושים לעשות הכל ולהתאים את אל על למציאות בשוק התעופה והמשק הישראלי בימים שלאחר הקורונה זה יהיה קשה אבל יבטיח את קיומה של אל על".

יצוין שוועדת הכספים הזמנית של הכנסת דנה ביום חמישי האחרון על הדרכים למניעת קריסת ענף התעופה הישראלי, עלרקע נגיף הקורונה. ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר בישיבה "הצעת האוצר פירושה שתמורת סיוע כזה או אחר, תהייה התייעלות לפיטורין המוניים לעובדים שחלקם הגדול לא הבכירים, והמקבלים השלמת הכנסה בגלל השכר הנמוך שלהם לא מקובלת. הנציגות של העובדים הציגו מתווה שמסתכם ב-150 מיליון דולר בשנה, הבעיה שהאוצר לא נפגשו עם נציגי העובדים, אלא רק עם נציגי ההנהלה. צריך מתווה שייתן מענה לעובדי החברות".

יו"ר ההסתדרות החדשה, ארנון ברדוד, הוסיף ש"יש דרך לעשות את זה באופן יותר מתון לעניין העובדים, הצענו לתת כסף לחברת אלעל, גם אם זה כרוך בהעברת מניות למדינה, אחרת החברה לא תחזיק מעמד. צריך לחפש פתרונות נוספים איך מצילים את חברות התעופה ובראשן אלעל, לצערנו הפתרון שניתן כולל מהלך חדצדדי מול העובדים, בנוסף אני חושש שזה לא יספיק. זה מטריד אותנו, רוב חברות התעופה בעולם קיבלו רשתות חזקות וגדולות יותר". יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הדגיש בישיבה כי: "הענף נכנס למשבר במציאות של שמיים פרוצים שלא קיימים בשום מדינה בעולם. ביום שאחרי לא נשרוד במצב הזה. חברה ישראלית לא יכולה לטוס מתי היא רוצה ולאן שהיא רוצה, המדינה חייבת להיכנס למעורבות מוגברת בחברות התעופה, שתהייה תחרות הוגנת לחברות הישראליות בנוסף לסיוע, שלמשבר הבא שיגיע ניכנס מחוזקים".