יו"ר ועד הרכבת: רוצים לחסל את העבודה המאורגנת; כוח לעובדים: הממשלה נגד זכות השביתה

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, כתבה אתמול (רביעי) בעמוד הפייסבוק שלה לרגל האחד במאי, יום העובד הבינלאומי, כי זהו "יום חג לסולידריות בין העובדים ועם העובדים. בימים הקשים שאנחנו עוברים כוועד ועוברים עובדי הרכבת כולם, האחד במאי מקבל משמעות אחרת. כי סולידריות הפכה למצרך נדיר. כי מה שהיה ברור כאן פעם, היום כבר קשה מאוד למצוא אותו. הרי על מה נשענת עבודה מאורגנת אם לא על סולידריות? וכשנעלמת הסולידריות זה מעוור ומשתק לא פחות מהפחד והספינים של מי שמבקש לחסל את העבודה המאורגנת".

2019-05-02_203734

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, נואמת בהפגנה שנערכה בחיפה במסגרת המחאה החברתית ההמונית בקיץ 2011 (צילום: ויקיפדיה)

גם ארגון כוח לעובדים פרסם אתמול הצהרה לציון ה-1 במאי "מתוך מחויבות למאבק למען חבריו וחברותיו ולמען כל ציבור העובדים והעובדות בישראל". בהצהרה נאמר ש"תפקידו של כוח לעובדים אינו רק שיפור ישיר של שכרם ותנאי עבודתם של חבריו. כוח לעובדים הוא תנועה חברתיתפוליטית, יהודית וערבית, סוציאליסטית דמוקרטית ופמיניסטית – תנועה של מעמד העובדים הישראלי. מעמד זה אינו אקסקלוסיבי, שכן רוב תושבי ישראל חברים בו גם אם הם אינם מגדירים עצמם ככאלו. הוא כולל את אלו החיים מעבודה שכירה או מעין שכירה (עצמאים רשמית ושכירים בפועל), את אלו החיים מקצבאות תלויות עבודה (דמי אבטלה, פנסיית שכיר ועוד), את אלו המחפשים עבודה ולא משיגים וגם את כל התלויים בהם. רובו הגדול של מעמד זה חי מהכנסה שהיא נמוכה משמעותית מההכנסה הממוצעת, לרובו אין הגנה של ממש מפני פיטורים ("ביטחון תעסוקתי"), רבים מתוכו הם עובדים עניים היוצאים לעבודה ולמרות זאת הם ומשפחתם חיים מתחת לקו העוני".

לדברי הארגון "בעלי ההון השלטון והכוח – ינסו וניסו תמיד לפורר כל סיכוי לסולידריות ובעיקר למאבק סולידרי. לכן מפחידה אותם זכות השביתה. כי שביתה, או האפשרות לאיים בשביתה, היא הכלי היחידי שמאפשר למעמד העובדים כוח שווה לזה של המעסיקים ובעלי ההון. השביתה היא כלי שבמידה רבה בזכותו ניתן להשיג שיפור משמעותי בשכר ובתנאי עבודתנו. ממשלת ישראל ובתוכה שר התחבורה ישראל כץ, מבקשים לצמצם ואף לבטל את זכות השביתה בחלק משמעותי מהמשק".

"כוח לעובדים ימשיך לפעול כמיטב יכולתו כבכל שנה למען חברה בלי עליונים מורמים מעם ותחתונים שאיש אינו סופר אותם, תוך קריאה לחברה ללא גזענות, ללא דיכוי וללא אפליה מכל סוג ועל כל רקע – מין ומגדר, מוצא, לאומיות או אזרחות ועוד. נפעל למען שוויון בין כל בנות ובני האדם, ועל בסיס השאיפה לחברה ללא מנצלים וללא מנוצלים", נאמר עוד בהצהרה.

עוד על המאבק למען זכות השביתה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמודים 1 ו-3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/05/G17_2019.pdf