יו"ר ועדת הפנים ביטל דיון על האלימות בחברה הערבית בגלל שח"כ עודה יזם אותו

יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), ביטל אתמול (רביעי) דיון על התמודדות המשטרה עם ארגוני הפשיעה בחברה הערבית. קיש ביטל את הדיון מפני שיו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) השתתף בכנס של שגרירות רוסיה במזרח ירושלים שהמשטרה פיזרה. קיש טען שעודה, שיזם את הדיון, הוא "תומך טרור ומתנגד למדינה".

2018-06-21_211837

חברי הכנסת עודה וג'בארין בהפגנה נגד הכיבוש במזרח ירושלים, שנערכה במערב ירושלים בדצמבר אשתקד (צילום: אל אתיחאד)

 

עודה השתתף השבוע בכינוס במלון אמבסדור במזרח ירושלים שתחת כיבוש. על פי ההזמנה, נועד לציין את "הידידות הפלסטינית־רוסית". מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, חתם על צו לפיזורו בנימוק שאורגן על ידי פעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין והחזית העממית לשחרור פלסטין, ונועד לעסוק ב"הכרזת ירושלים כבירת פלסטין". בעקבות נוכחותו של עודה באירוע הגיש יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, קובלנה נגדו לוועדת האתיקה. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד עודה "בגין סיוע לארגון טרור מוכר".

הדיון בוועדת הפנים הוא חלק מיום דיונים מיוחד בחודש הבא שיזם עודה ויעסוק בפשיעה בחברה הערבית. לצד ועדת הפנים, ארבע ועדות דנו בנושא, והוא צוין גם בדיוני המליאה. קיש כתב לעודה כי אף שנתן הסכמה עקרונית לדיון, אין בכוונתו לאפשר את קיומו. "לא ייתכן כי חבר כנסת יבקש דיון בוועדות הכנסת על אכיפה, סמכות המדינה, מיגור פשיעה וכדומה ומצד שני יפעל נגד אותה המדינה ויתמוך בטרור נגדה, כפי שהתבטא למשל בהשתתפותך ודבריך בכנס של ארגוני הטרור החזית העממית והחזית הדמוקרטית במזרח ירושלים", כתב.

עודה אמר בתגובה כי "התמודדות עם ארגוני פשיעה בחברה הערבית וערך חיי אדם כנראה לא שווים כלום ליו"ר ועדת הפנים שהחליט לבטל את הדיון ממניעים שקריים ועבור חצי כותרת. אותם ח"כים ושרים שלא מפספסים הזדמנות לשקר ולהסית נגדי אישית פוגעים בכלל האוכלוסייה הערבית. זהו עוד ציון דרך בממשלת הימין הגזענית שחרטה על דגלה מסע דה-לגיטימציה לציבור הערבי".

יצוין ש-68 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה פנו במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שיפעל למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. בפנייה, שיזם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת), נכתב כי "נדרשת תוכנית מתוקצבת שתטפל בסיבות העומק של תופעות אלו ובעיקר בחינוך וברווחה וכן הכנת תוכניות לימודים מתאימות והכשרת מורים כמו כן הגברת התקנים לעובדות ועובדים סוציאליים לעבודה עם נוער במצוקה". על המכתב חתומים גם שבעה ראשי ועדות בכנסת, ובהם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי, ויו"ר ועדת הרווחה ח"כ אלי אללוף.

"אני מזהיר שקיים חשש אמיתי למלחמת אזרחים פנימית אם התופעה לא תיבלם מיידית",

אמר הבוקר ח"כ ג'בארין ל"הארץ". לדבריו, האלימות הפנימית עומדת בראש דאגותיהם של האזרחים הערבים. מאז תחילת השנה הנוכחית נרצחו 26 אזרחים ערבים. מנתוני עמותת "אמאן" הפועלת בחברה הערבית עולה כי מאז שנת 2000 נהרגו 1,272 אזרחים ערבים כתוצאה מאלימות פנימית.