יו"ר הרשימה המשותפת: כל סיעתנו תחרים את נאומו של סגן נשיא ארה"ב פנס בכנסת

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר אמש (מוצ"ש) במהלך ישיבת מזכירות חד"ש שנערכה בחיפה כי "כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת יחרימו את נאומו בכנסת של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, הצפוי להגיע לביקור בישראל ולנאום במליאה ביום שני". לדברי ח"כ עודה "מדובר באדם מסוכן בעל חזון משיחי שכולל את חורבן האזור כולו שמגיע בשליחותו של אדם מסוכן אף יותר, פירומן פוליטי, גזען ומיזוגן שאסור שיהיה מתווה דרך באזורנו".

2018-01-21_203821

פנס עם חיילי ארצו (צילום: הממשל האמריקאי)

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף כי "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגנו פנס מובילים את שני העמים למעגל דמים מתמשך. לא יכול להיות פתרון באזור בלי להבטיח מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67 ובירתה ירושלים המזרחית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי הוא רואה "חרפה" בכך ש"חברי כנסת מחרימים ואף מתכוונים להפריע" לישיבה שבה יתארח סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס. זאת בהמשך להודעת הרשימה המשותפת כי היא תחרים את ביקורו של פנס.

פנס החל הערב את ביקורו בישראל, על רקע המשבר הפוליטי בוושינגטון סביב השבתת כל מוסדות הממשל בארה"ב בגלל חילוקי דעות בין שתי המפלגות הגדולות על הצעת התקציב. בבית הלבן הסבירו בסוף השבוע כי פנס החליט לצאת לביקור במצרים, ירדן וישראל למרות השבתת הממשל, מכיוון שהפגישות שהוא עתיד לקיים בשלוש המדינות הללו "חיוניות לביטחון הלאומי של ארצות הברית". במסגרת ביקורו באזור, פנס לא יבקר בשטחי הרשות הפלסטינית שהחליטה להחרים את ביקורי הבכירים האמריקאים באזור בעקבות הכרזת טראמפ בדבר הכרה בירושלים כבירת ישראל.

פנס נחת אתמול בקהיר ופגש את נשיא מצרים, הגנרל עבד אלפתח אסיסי. פנס הוא הנציג הבכיר ביותר עד כה של ממשל טראמפ שמבקר במצרים, מדינה שנשיא ארה"ב עצמו פסח עליה כאשר ביקר במזרח התיכון במאי 2017. הבוקר הוא נפגש בירדן עם המלך עבדאללה.

במשך שהותו בישראל, שתימשך כיומיים, הוא צפוי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין, לשאת נאום בפני מליאת הכנסת, לבקר ביד ושם ולשאת תפילה בכותל המערבי.

פנס אמור היה להגיע לביקור באזור כבר בחודש שעבר, אולם הביקור נדחה על רקע המאבק הפלסטיני נגד הכרזת טראמפ. בימים האחרונים החלו להתפרסם דיווחים בוושינגטון ולפיהם הביקור יידחה פעם נוספת בשל השבתת הממשל, אולם בבית הלבן החליטו לקיימו בכל זאת. טראמפ, לעומת זאת, דחה את יציאתו לחופשה באחוזת "מאר אלאגו" שבפלורידה בשל המשבר הפוליטי בבירה האמריקאית.

הבית הלבן טען במקור כי ביקורו של פנס באזור יתמקד בסיוע לקהילות הנוצריות במזרח התיכון, אולם לאחר החלטת הממשל להכיר בירושלים כבירת ישראל, כמה מנהיגים נוצריים בולטים הודיעו כי יסרבו להיפגש עם פנס. בכיר הרשות הפלסטינית ג'יבריל רג'וב אמר אז כי "פנס לא רצוי בפלסטין".