יו"ר ההסתדרות הרפואית: הרפורמה במערכת בריאות הנפש נכשלה

"הרפורמה במערכת בריאות הנפש נכשלה", כך אמר אתמול יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י) פרופ' ציון חגי בכנס שנערך בתלאביב. לדבריו "התפקיד שלנו להגן גם על החולים שלנו. לא ייתכן שירעיבו את מערכת הבריאות במשך 30 שנה. אין הלימה ואין פרופורציה בין התקצוב לבין מה שמצפים מהמערכת. המדדים שבהם בוחנים את מערכת הבריאות ילכו וידרדרו בגלל חוסר תקצוב".

2019-03-21_192526

פרופ' חגי הוסיף ש"בעיותיה של מערכת הבריאות עלו עתה לסדר היום הציבורי והתקשורתי. מצבה של מערכת בריאות הנפש הוא אחד הנושאים החשובים בה. אנחנו מתכוונים להיאבק למען מערכת הפסיכיאטריה. על המערך לטיפול הנפש שמה המדינה פלסטר. הפקירו את בתי החולים לבריאות הנפש מבחינה תקציבית. נדרוש להשקיע בתשתיות ובבתי החולים, נדרוש להפוך את הפסיכיאטריה למקצוע מועדף. אסור להשלים עוד עם המצב הקיים. אנו דורשים מממשלת ישראל שתקום לאחר הבחירות להציג תכנית לשיקום למערכת הבריאות בכלל ולמערך הפסיכיאטרי בפרט".

"שליש מהפסיכיאטרים בישראל הם כבר מעל גיל 65. הפסיכיאטריה בארץ היא המקצוע הכי זקן ברפואה. אם לא ישולשו בשנים הקרובות ההפניות להתמחות בפסיכיאטריה – המחסור רק ילך ויגדל. יש ירידה במספר המומחים והמגמה הולכת ומתעצמת", כך הזהיר בכנס יו"ר איגוד הפסיכיאטרים בהסתדרות הרפואית, ד"ר צבי פישל, בכנס הארצי.

כמה שעות לפני תחילת הכנס נודע כי שר האוצר משה כחלון הודה בפגישה עם צמרת הר"י כי הקצה מיליארד שקל לפסיכיאטריה, "אבל לא יודע לאן נעלם הכסף שהועבר למשרד הבריאות לשם כך". ד"ר פישל התריע גם על הצפיפות הרבה במחלקות הפסיכיאטריות ש"מביאה לעלייה בשחיקה ובאירועי האלימות כלפי הצוות המטפל. היא לא מאפשרת לנו לתת את מלוא תשומת הלב לפציינטים". "ממוצע מספר המיטות בישראל הוא 36 לעומת אנגליה – 20 מיטות בממוצע וניו זילנד – 14 מיטות", הוסיף ד"ר פישל.