יום הילד הבינלאומי: ח"כ ג'בארין קרא לעגן בחקיקה את עיקרון השוויון בחינוך

יום זכויות הילד צוין היום (שישי) בכל העולם. זאת, 31 שנה מאז שהתקבלה אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד. האמנה קובעת מגוון רחב של הגנות על ילדי העולם, ובהן הזכות לחיים; איסור אפליה; הזכות לחופש ביטוי, מחשבה, מצפון ודת; הזכות לחינוך, לבריאות ולביטחון חברתי; הגנה על ילדים מפני אלימות פיזית או נפשית; וכן הגנות על ילדים עם מוגבלויות, ילדים המבקשים מעמד פליטות, והגנות על ילדים שנשללה מהם חירותם.

ח"כ יוסף ג'בארין יחד עם נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית בתום ישיבת הוועדה לזכויות הילד שנערכה השבוע בכנסת (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שהוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) קיימה השבוע שתי ישיבות בהן משתתפיה דנו על אמנה הביןלאומית לזכויות הילד, בין הצהרות ליישום בישראל, בדגש על בזכות לחינוך ועל הריסת בתים בנגב והשפעתן על הילדים הערביםבדואים.

בדיון הראשון, קרא יו"ר הוועדה ח"כ ג'בארין: לעגן בחקיקה את עיקרון השוויון בחינוך ואת זכות התלמידים לשותפות בקבלת החלטות. יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, איתי קרויטרו, ניהל את הדיון במשותף עם יו"ר הוועדה.  

עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לזכויות הילד: "מדינת ישראל מצליחה בחקיקה מאות מתקדמת אבל נכשלת ביישום. משבר הקורונה הסיר את המסכה מעל מצב זכויות הילדים במדינת ישראל והעצים את הקשיים והאתגרים. במידה רבה הזכות לחינוך של תלמידים במדינת ישראל פשוט מופרת. למעלה מחצי מיליון ילדים לא נמצאים במערכת החינוך והלימודים מרחוק נותנים מענה מאוד חלקי. זו דרך שמעצימה פערים כלפי אלה שאין להם אמצעי קצה או תשתיות ואין לי ספק שהחיסון לקורונה יגיע לפני המחשבים שהבטיח משרד החינוך, ואני אומרת זאת בצער".

קרויטרו הוסיף: "תלמידי כיתות ז' עלו לבית ספר חדש ולא מכירים למעשה לא את חבריהם לכיתה ולא את מוריהם. זו פגיעה כל כך קשה, בגיל כל כך פגיע, ואומרים שאין למדינה אינטרס של בייביסיטר או בגרות, אז שמים אותם מאחורי מסכים והם הולכים לאיבוד. מה יקרה בשניים שלושה עשורים הבאים עם הכמעט מיליון בני נוער האלה, שנשברים? זה שיקול שנראה שפשוט לא נמצא על השולחן".

יו"ר הוועדה, ח"כ ג'בארין, סיכם: "תודה רבה, כבוד היו"ר החליפי, שמחתי לקיים את היום הזה עם נציגי מועצת התלמידים, ונמשיך במסורת ההשתתפות שלכם לכל אורך השנה". "הוועדה  קוראת ליישום מלא של האמנה הבינ"ל לזכויות הילד, ולכבד את כל העקרונות המופיעים בה, ויש לנו דרך ארוכה לשם, אך כולנו מחויבים למאמץ זה". לדברי ח"כ ג'בארין "על משרדי המשפטים והחינוך לפעול לכך שעיקרון השוויון בחינוך יתבטא במסגרת חקיקתית, כחלק מיישום האמנה הבינ"ל, וכן לעגן בחוק ובנהלים מדיניות המעגנת את זכות התלמידים לשותפות בקבלת ההחלטות. הוועדה קוראת לחזרתם של התלמידים למערכת החינוך, כולל שכבות ז'-י' שאינן בשיח על כך משום מה, ובכל מקרה על משרד החינוך לפעול לכך שכל התלמידים יוכלו להיפגש עם מוריהם וחבריהם לפחות פעם בשבוע, בכל מוסדות החינוך".

כאמור, הישיבה השנייה דנה בהריסות הבתים והשפעתם על הילדים. לפי דו"ח של פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי נהרסו בשלוש השנים האחרונות כ-2,250 בתים בכל שנה. מספרים אלה הם יותר מכפולים, בהשוואה להריסות הבתים בשלוש השנים שקדמו (2014 עד 2016). יו"ר הוועדה ציין כי יותר מ-600 בתים מאלה שנהרסו ב-2019 שימשו כבתי מגורים, דבר שהותיר אלפי הורים וילדים ללא בית. עוד נמסר כי כל ילד שביעי מבין הילדים הבדואים בנגב חווה את הרס בית הוריו.