יום האישה: מציעים להפוך מטפלות המשפחתונים לשכירות בהעסקה ישירה

הקליניקה לזכויות נשים בעבודה הגישה לארגון כוח לעובדים ולאיגוד מטפלות המשפחתונים חוות דעת בנושא "קריאה דחופה לשינוי מודל ההעסקה של מנהלות המשפחתונים המסובסדים". מנהלות המשפחתונים בסבסוד ממשלתי מטפלות בפעוטות עד גיל 3 אשר הוריהם זכאים לסבסוד ממשלתי, במסגרת תוכניות לעידוד תעסוקה, או בהפניית לשכות הרווחה.

2017-03-06_203628

הפגנת עובדות המשפחתונים למען זכויותיהן (צילום: כוח לעובדים)

המטפלות הן עצמאיות אך כפופות לרגולציה נוקשה, לפיקוח הדוק, למבנה שכר בעייתי ולמודל תשלום המצמצם למינימום את אחריות המדינה על הבטחת התשלום במלואו ובמועדו. כל אלה מגבילים מאוד את פוטנציאל ההשתכרות של המטפלות ואת גובה הכנסותיהן בפועל, שבמקרים רבים אינו עולה כדי שכר המינימום החודשי. בין היתר, הן סובלות מבעיית גבייה של תשלומי ההורים ומתופעה נרחבת של הלנת שכר ע"י הרשויות המקומיות המפעילות את המשפחתונים. בנוסף, כעצמאיות הן אינן זכאיות לזכויות הנובעות היחסי עבודה, אולם חוזי ההתקשרות שלהן עם המפעילים (רשויות/חברות) מגבילים מאוד את שיקול הדעת העצמאי שלהן בניהול העסק ובקביעת תנאי העבודה, ובכלל זאת שעות הפעילות, ימי חופשה, מחלה, אבל ועוד.

בחוות הדעת מתוארים בהרחבה המודל הקיים והכשלים בו, הגורמים לפגיעה בזכויותיהן התעסוקתיות של המטפלות ובזכויות יסוד מתחום המשפט החוקתי. חוות הדעת מציעה להכיר ביחסי המטפלות והמדינה/המפעילים כיחסי עובדתמעסיק, על בסיס הדין הקיים וההתפתחויות בפסיקה בתחום דיני העבודה, וכן לשנות את המודל הקיים על בסיס מודלים להפעלת משפחתונים בארה"ב ובבריטניה.

לעיון במסמך: https://openscholar.huji.ac.il/sites/default/files/clinicallec/files/khvvt_dt_mshpkhtvnym_2017.pdf