יום האישה הבינלאומי: מיליוני נשים זועמות יצאו לרחובות מעיראק ועד צ'ילה

מיליוני נשים ברחבי עולם ציינו אתמול בהפגנות ושביתות את ה-8 במרץ יום האישה הבינלאומי. נשים יצאו לרחובות ערים ברחבי העולם וקראו לשוויון מגדרי, למאבק באלימות והפסקת הניצול. בהלת הקורונה בערים הגדולות לא מנעה השתתפותן של מאות אלפים בהפגנות שנערכו אתמול במדריד, העיר מקסיקו, בואנוס איירס וסנטיאגו, בירת צ'ילה.

אלפי נשים הפגינו אתמול ליד כיכר תחריר בבגדאד (צילום: הומניטה)

באיסטנבול השתמשו השוטרים בגז מדמיע כדי לפזר הפגנה של נשים במרכז העיר. הנשים היו חלק מקבוצה של אלפים שרצו שהשתתפו בעצרת בכיכר טקסים. אחרי ניסיון לערוך העצרת הן ניסו לצעוד ברחוב איסתיקלל – השדרה הראשית באיסטנבול – והשוטרים חסמו את דרכן. זו השנה השנייה ברציפות בה משטרו של ארדואן אוסר על קיום אירועים ציבוריים לציון ה-8 במארס. כמו כן, עשרות נעצרו בעצרת בבירה בישקק שבקירגיזסטן. טרם המעצר הן הותקפו במקלות על ידי גברים רעולי פנים. המשטרה לא עצרה אף אחד מהתוקפים אלא דווקא את הנשים.

אלפי העיראקיות שהשתתפו בעצרת בבגדד מחו נגד השלטון, ובאחד השלטים בעצרת נכתב: "הקנאות והשחיתות שלכם הורגת את הבנים שלנו ואת החלומות שלנו". עצרת גדולה נערכה בסמוך לכיכר תחריר. במנילה שבפיליפינים צעדו אלפי נשים וגברים, ושרפו בובה גדולה בדמותו של הנשיא רודריגו דוטרטה – שאותו הם מאשימים במיזוגניה שנאת נשים. בפקיסטן השמרנית והפטריארכלית יצאו נשים לרחובות ודרשו חופש.

למרות נגיף הקורונה התקיימו עצרות רבות ברחבי אסיה. גם בתאילנד ובאינדונזיה העצרות התקיימו כמתוכנן. בבנגקוק קראו המפגינות לשפר את תנאי העסקתן של נשים. המארגנות אמרו שבגלל הנגיף לא מעט נשים בחרו להישאר בבית. באינדונזיה בירת ג'קרטה נשים התאפרו בכל צבעי הקשת, ודרשו מהממשלה לבטל חוקים המפלים נשים. גם בבירות אירופה רבות, בהן פאריס, בריסל וברלין, נערכו הפגנות בהשתתפות אלפי נשים.

ההפגנות ההמוניות נערכו אתמול ברחבי ספרד ואמריקה הלטינית בהן הפופולריות של יום האישה הבינלאומי גדולה במיוחד. מבואנוס איירס וסנטיאגו דה צ'ילה ועד לעיר מקסיקו מאות אלפי נשים שזועמות על הפערים המגדריים, על האלימות ועל החוקים שמגבילים הפלות יצאו לרחובות. לקראת יום האישה הכריזו נשים בספרד, ארגנטינה, צ'ילה ומקסיקו על שביתה במחאה על רצח נשים והאפליה המגדרית.

עוד על אירועי יום האישה בעולם, בעמ' 8 בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/03/G10_2020.pdf