'יוזמת טראמפ': אין סיבה לסמוך על הממשל האמריקאי כי לא יהיה שלום בלי פינוי התנחלויות

לפי הדיווח בחברת החדשות (18.11), ביוזמה שנשיא ארה״ב טראמפ מתכנן להציג בפני הישראלים והפלסטינים אין דרישה לפינוי התנחלויות. הבית הלבן הכחיש אמנם את הדיווחים, אך מתוך היכרות עם הממסד השמרני האמריקאי ותמיכתו המתמשכת בכיבוש הישראלי ובשלטון הימין, דומה כי הפרטים שפורסמו מבטאים את כוונותיהם של הנשיא האמריקאי ועמיתו הישראלי.

2017-11-21_195942

לפי הדיווח, היוזמה תכלול חילופי שטחים שלא על בסיס קווי 1967. כמו כן, מרבית ״דרישות הביטחון״ הישראליות יתקבלו. נוסחה זו מוכרת מהצעות הימין בישראל לפתרון הסכסוך. כפי שביבי כבר טען בעבר, מדובר ב״מדינה מינוס״ פלסטינית בגדה – בלי עזה ובקעת הירדן – ללא ריבונות אמתית, וככל הנראה גם מפורזת. ישראל כמובן תשמור על צבאה ועל נשקה. שאלת ירושלים שוב תידחה למועד מאוחר יותר. השמחה שאחזה בימין הישראלי אחרי בחירתו של טראמפ מוכיחה את עצמה עם תכנית אמריקאית  המכונה "תכנית שלום" אך לא באמת מכוונת לכך.

צריך להגיד את הדברים באופן ברור: לא יכולה להיות מדינה פלסטינית בלי פינוי התנחלויות ונסיגה לקווי 67'. כל מי שאומר אחרת – משקר. ההתנחלויות אינן רק עוול מוסרי עצום, אלא גם מכשול שהושם בכוונה כדי לחבל בחיים פלסטיניים עצמאיים וברצף טריטוריאלי פלסטיני.

 

לא יכול להיות שלום בלא פתרון צודק לסוגיית הפליטים הפלסטינים. הפליטים שנותקו ממולדתם לא יוותרו על הזכות לשוב בגלל סחטנותם של הצמד נתניהו-טראמפ. אם הם חושבים שאפשר לכונן הסכם מדיני בלי התחשבות אפילו בהחלטות האו״ם בנושא – הם טועים ומטעים את כולנו.

נתניהו אומר שזה ״הכי הרבה שהפלסטינים יקבלו״. תפקיד  השמאל  העקבי  להוכיח  לו  שהוא  זורה  חול  בעיני  הציבור ובעיני העולם כולו, גם אם הוא זוכה לגיבוי מהבריון שמאייש כעת את הבית הלבן וממנהיגים של מדינות אפלות ומושחתות במזרח התיכון.

יוזמת טראמפ איננה יוזמת שלום, כי אם צעד כוחני לכפות תנאים חדשים על עמי אזור, ובתוך כך למוסס את השאיפה הפלסטינית לעצמאות ואת התקווה לחיות בשלום. הניסיון הזה ייכשל, יוביל לתסיסה ויגבה קורבנות משני העמים החיים בארץ זו. אנו אומרים בקול ברור: לא ליוזמת נתניהו-טראמפ! לא ליוזמת המתנחלים!

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב