ידיד נוסף של נתניהו בצרות: התקוממות עממית בהונדורס; המשטרה לצד המורדים

נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, שלח הבוקר (שישי) את הצבא לדכא את המחאות ההמוניות שפרצו בעיר הבירה טגוסיגאלפה ובערים נוספים נגד השלטון הימני והפרואמריקאי. הכוחות נשלחים לאחר שבמהלך שהתושבים השתלטו הלילה על חלקים בבירה וכוחות המשטרה מסרבים לדכא אותם. עדי ראייה אף מסרו לסוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה", ששוטרים רבים הצטרפו למפגינים ביניהם המשרתים ביחידות המיודות לדיכוי הפגנות. עד לשעות הצהריים נמסר על שני הרוגים בקרב המפגינים ועל עשרות פצועים.

2019-06-21_170122

מפגין בהונדורס, אמש: "לא להפרטת החינוך והבריאות" (צילום: טלסור)

בארה"ב נחשף לפני שבועיים כי הנשיא הרננדס, חברו הטוב של נתניהו ומי שהוזמן להשתתף בטקס המשואות בהר הרצל, נחקר עלידי המנהל לאכיפת הסמים ((DEA האמריקאי, בחשד לסחר בסמים והלבנת הון. אחיו של הרננדס, כבר נעצר בשנת 2018 במיאמי, בגין מעורבותו בהברחת טונות של קוקאין לארה"ב.

על רקע חשיפת המידע על החקירה הפלילית בארה"ב, המיאוס של המוני אזרחים ואזרחיות מהשחיתות והאלימות של משטר הרננדס הניאוליברלי, וניסיונותיו להפריט את מערכות החינוך והבריאות הקורסות בעת שתקציב הביטחון רק גדל, החלו לאחרונה הפגנות ענק ברחבי הונדורס, אשר בשבועות האחרונים מובילים אותן ארגוני הרופאים והמורים, שפתחו בשביתה בחודש אפריל. לפני כשבועיים מפגינים זועמים אף ניסו להצית את שגרירות ארה"ב במדינה.

למרבה הצער, שוב כוחות הביטחון הנתמכים ע"י מדינת ישראל, ומחומשים בכבדות בנשק ישראלי (בין היתר, רובי תבור וגליל אייס), אשר היו לכאורה אמורים לפעול נגד הקרטלים, ארגוני הפשיעה והטרור, בפועל תוקפים אזרחיות ואזרחים המשתתפים במחאה פוליטית לגיטימית. לכן, נשלחה דרישה נוספת לראשת האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י), רחלי חן, לעצור את הייצוא הביטחוני להונדורס.

עו"ד איתי מק, שחתם על הפנייה מסר כי "לציבור הישראלי נמאס מהתנהלות אפ"י, ומלבד גורמים בעלי אינטרסים אישיים, לציבור הישראלי אין אינטרס כלשהו כי שוב נשק ואימונים ישראליים ישמשו לצורך טבח באזרחים, מורים ורופאים. שום מעבר של שגרירות מדינה זרה לירושלים, אינו יכול להצדיק סיוע ישראלי לרצח אזרחים ואזרחיות. אין שום היגיון בהצטרפות של מדינת ישראל למלחמה נגד האזרחים והאזרחיות בהונדורס, כדי לסייע לפושעים ולסוחרי סמים לשמור על שלטונם".