טרם נמצא פתרון למפוטרי 'נגב קרמיקה'; בוטלה השביתה בקופ"ח כללית

בהודעה שהוציאה הנהלת נגב קרמיקה לאחר הפגישה ביום חמישי עם שר הכלכלה אלי כהן נכתב כי זו הסכימה, בצעד אותו הגדירה כ'נדיב מאוד', להעביר ללא תמורה את מפעל הקרמיקה בירוחם לידי המדינה, העובדים וההסתדרות. אלא שבהסתדרות מבהירים כי יתנגדו להפרדתו של המפעל מיתר חלקי החברה – המרכז הלוגיסטי וחנויות הרשת.

2017-11-04_165550

המפעל בירוחם (צילום: נגב קרמיקה)

"בשום פנים ואופן אין זכות קיום למפעל בלא מערכת הפצה" הבהיר לאת "דבר ראשון" יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, ואמר כי הוא בתיאום עם יו"ר ההסתדרות והם "לא מוכנים בשום פנים ואופן להפריד את המפעל מהמרכז הלוגיסטי. זה שהם קפצו על המציאה ואמרו – קחו את המפעל, אנחנו לא רוצים אותו, ונציגי משרד הכלכלה בראשות האוצר אמרו שיבדקו את כל האפשרויות – הם שוב מטעים את הציבור ואת העובדים" הבהיר".

לדבריו אופציה זו אכן עלתה לדיון בפגישה וסוכם שהנושא ייבדק וייבחן, אולם להערכתו ייתכן ומדובר במהלך מתוכנן מראש של הבעלים, חברת ויוליה קרדיט, אשר ידעה את מצב המפעל בעת שרכשה את החברה, והתחייבה בפני העובדים ובית הדין להמשיך ולהפעילו כעסק חי – וכעת מבקשת להיפטר מהמפעל היצרני, לאחר שפעלה לרוקן אותו ממלאי התוצרת הקיים בו – וליהנות רק מרשת החנויות, פעילות הייבוא והמרכז הלוגיסטי הגדול בראשון לציון.

לדבריו עלו בפגישה גם מספר חלופות אחרות, ביניהן הפקעת החברה בכללותה מהבעלים הנוכחיים לידיהם של העובדים, המדינה וההסתדרות, וזאת על רקע מצג שווא שהציגה לדבריו לבית המשפט ולבנקים בהליך המכירה. "אופציה שניה שהצגנו בפניהם" הוא מוסיף, כוללת "צעדים מרחיקי לכת, והליכה לקראתם בנושא של צמצומים ורהארגון כדי לעשות את הכל על מנת להבריא את המפעל ולהמשיך להפעיל אותו" כיוון שלדבריו סגירתו תהווה מכה קשה לעובדים ולכלל היישוב ירוחם.

לדברי מויאל, בהסתדרות שוקלים כעת את החרפת המאבק והכנסתם של עובדי חנויות נגב קרמיקה והמרכז הלוגיסטי בראשון לציון לסכסוך. "עד כה נמנענו מכך. אבל נעשה אסיפות עובדים כדי לתת תשובות לשאלות הרבות המגיעות אלי מצד עובדים ששואלים, אם מתנהגים כך לעובדים בירוחם, מה יהיה איתם? ייתכן, ובמידה ולא נגיע להבנה נכניס גם את המרכז הלוגיסטי לסכסוך. נכנס את הוועד גם בראשון באופן דחוף בתחילת השבוע", הוסיף.

בדיון שהתקיים ביום חמישי בבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב הסכימו הנהלת שירותי בריאות כללית, ההסתדרות וארגון העובדים כי מחר (ראשון) בבוקר יתקיים מו"מ בהשתתפות המנכ"ל וצוותו עם יו"ר הארגון וצוותו במטרה להגיע להסכמות בין הצדדים. לאור ההסכמות שהושגו הודיעו העובדים על ביטול השביתה המתוכננת למחר.

ארגון העובדים הודיע ביום חמישי כי מחר תתקיים שביתת אזהרה של שירותי בריאות כללית, זאת בעקבות מחסור בכוח אדם, שלדברי העובדים מסכן את הצוות והמטופלים. 14 בתי חולים ומאות מרפאות של שירותי בריאות כללית אמורים היו לקחת חלק בשביתת האזהרה. הסיבה המרכזית לסכסוך העבודה שהוכרז בקופה היא איוש חסר המביא לפגיעה שיטתית ומתמשכת בעובדי הקופה, תוך הגברת השחיקה של הצוות ויצירת סיכונים מיותרים לנותני השירות ולמטופלים. נציגות העובדים מלינה בין היתר על כך שאין הקצאה הולמת של תקנים המשקפת את הצמיחה במספר המבוטחים ובהיקף הפעילות של הארגון, ועל על כך שהקופה מסרבת לאייש תקנים בגין עובדים שסיימו את עבודתם.