טראמפ שב ומאיים בפלישה צבאית לוונצואלה; מדורו: לא למדתם כלום ממלחמת וייטנאם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר שב ואיים אמש בריאיון לרשת סי.בי.אס כי התערבות צבאית בוונצואלה היא "בגדר אופציה". עוד הוסיף כי סירב לפגישה עם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, "משום שאנחנו עמוק בתוך התהליך ההדחה". כך מסרה הבוקר (שני) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

2019-02-04_202740

הנשיא מדורו עם חיילים בתום תרגיל צבאי המדמה פלישה ממדינה זרה (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

מדורו הגיב לאיום והזהיר שמעשיו של טראמפ עלולים "להכתים בדם את הבית הלבן". מדורו פנה לטראמפ ואמר שאם יתעקש לקחת חלק בקנוניה האימפריאליסטית להדחתו מהשלטון, "ידיך יהיו מלאות בדם ונשיאותך תוכתם בדם".  הוא הדגיש: "עצור, עצור טראמפלמה לך לחזור שוב על טעויות מלחמת וייטנאם".

מדורו, שארה"ב לא מכירה בנשיאותו והביעה תמיכה במנהיג האופוזיציה הימנית חואן גואידו, דחה בראיון את קריאתן של מדינות באירופה לקיים בחירות חדשות לנשיאות בוונצואלה. "אנחנו לא מקבלים אולטימטומים מאיש", אמר מדורו, "אני מסרב להכריז על בחירות כעת יהיו בחירות ב-2024. לא אכפת לנו מה אומרים באירופה". לדבריו, "אי אפשר לבסס את הפוליטיקה הבינלאומית על אולטימטומים".

בנאום ביום שבת בקרקאס פני מאות אלפי תומכיו אמר מדורו כי הוא מוכן להקדים את הבחירות לאסיפה הלאומית. הבחירות לאסיפה, שכעת מורכבת ברובה ממתנגדי מדורו, היו אמורות להיערך ב-2020. "אני מסכים שיש לאפשר לרשות המחוקקת לקבל לגיטימציה מחדש בכך שנערוך בחירות חופשיות עם משקיפים", אמר מדורו.

עוד הדגיש שהפגנות הימין האחרונות שקראו להדחתו הן מזימה בהובלת ארה"ב. "אתה חושב שאתה הקיסר של העולם?" שאל הנשיא את טראמפ. "אתה חושב שוונצואלה תיכנע ותציית להוראות שלך?".

משרד החוץ של רוסיה מסר אתמול כי הקהילה הבינלאומית צריכה להתמקד בפתרון הבעיות הכלכליות והחברתיות של ונצואלה, ובמקביל להימנע מכל "התערבות הרסנית מעבר לגבולותיה" – כך דיווחה סוכנות הידיעות אינטרפקס. הדברים נאמרו על רקע דברי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי התערבות צבאית בוונצואלה היא בגדר "אופציה".