טראמפ ובולסונרו נפגשו: ברזיל מסרבת להשתתף בפלישה צבאית נגד ונצואלה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח אתמול (שלישי) לתמוך בברזיל בזירה הבינלאומית במהלך פגישה שקיים בבית הלבן עם נשיאה החדש ז'איר בולסונרו. טראמפ אמר כי הוא יגדיר את ברזיל כבעלת ברית משמעותית שאינה חברה בנאט"ו ואף ייתכן שהוא יתמוך בצירוף המדינה הדרום האמריקנית לברית הצפון אטלנטית.  יחד עם זאת, בולסנרו הבהיר שארצו לא תשתתף בפלישה צבאית נגד ונצואלה או תסרב להעניק סיוע להתערבות צבאית בשכנתה. כך מסרה הבוקר סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

2019-03-20_191913

הנשיא מדורו במסיבת עיתונאים בהשתתפות ראשי הצבא כי הכוחות המזוינים "ערוכים ומוכנים לכל תסריט" (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

 

שדרוג מעמדה הצבאי של ברזיל בארצות הברית יקנה לה יחס מועדף ברכישת ציוד צבאי וטכנולוגי אמריקני. קולומביה היא המדינה הדרום אמריקנית היחידה החברה בנאט"ו, במעמד של "חברה גלובלית", שמשמעותו שהיא אינה חייבת להשתתף בפעולה צבאית. בוונצואלה נמשכות ההכנות לקראת פלישה צבאית אפשרית והנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו מסר במסיבת עיתונאים בהשתתפות ראשי הצבא כי הכוחות המזוינים "ערוכים ומוכנים לכל תסריט".

בולסונרו, שקמפיין הבחירות שלו הזכיר את זה של טראמפ, שיבח את נשיא ארצות הברית על השינויים שהוא מוביל, שאותם הוא מקווה לשכפל גם בארצו. "ברזיל וארצות הברית קשורות בערכי החירות, הכבוד למשפחה המסורתית, הכבוד לאלוהים, ונגד זהות מגדרית, תקינות פוליטית ופייק ניוז", אמר בולסונרו, שנגע בנושאים שגורמים לחשש בקרב מבקרי נשיא ברזיל. המנהיג הימני הקיצוני התבטא בעבר בעד הדיקטטורה הצבאית בארצו ונגד הומואים, נשים, שחורים, אינדיאנים וקומוניסטים.

במסיבת העיתונאים המשותפת, השניים דחו את הסוציאליזם והיללו את מאמציהם להפיל את שלטונו של נשיא ונצואלה. יצוין שארצות הברית הודיעה ביום שלישי כי תטיל סנקציות חדשות על ונצואלה, זאת כחלק מהמאמצים המתמשכים שלה כדי לחבל במשק של ונצואלה ולדחוק את ממשלתו של מדורו, והפעם נגד חברת הכרייה הממלכתית "מינרבן". הסנקציות, המפורטות באתר האינטרנט של משרד האוצר האמריקאי, מכוונות גם אל מנכ"ל חברת הכרייה.