טראמפ בוחר בשנאה: הממשל יקצץ כל התקציבים המיועדים לדו-קיום ישראלי-פלסטיני

ממשל טראמפ החליט אתמול (שישי) לקצץ עשרה מיליון דולר שנועדו לתמוך בארגונים המעודדים דוקיום בין יהודים וערבים בישראל וברשות הפלסטינית. לאחר ההחלטה הזו, לא נותרו עוד סעיפי סיוע תקציבי שארה"ב יכולה לקצץ בהם כדי לפגוע בפלסטינים.

על ההחלטה דווח לראשונה אתמול ב"ניו יורק טיימס". השליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, ג׳ייסון גרינבלט, אישר את דבר ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הקיצוץ הינו באשמת הרשות הפלסטינית", זאת אף שרוב הארגונים שייפגעו כתוצאה מההחלטה אינם קשורים לרשות ופועלים בישראל.

2018-09-15_173905

ילדים פלסטינים וישראלים במונדיאל הכדורגל שנערך השנה ברוסיה (צילום: מרכז פרס לשלום)

טים רייזר, יועצו של הסנאטור הדמוקרטי פטריק לייהי, אמר כי הוא התבשר בשבוע שעבר מצד גורמים בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי כי "התוכנית לניהול סכסוכים" שיזם הסנאטור לא תקבל יותר את המימון הממשלתי בסך 10 מיליון דולר. בין היוזמות שמומנו עלידי התוכנית: משחקי כדורגל בין נערות פלסטיניות וישראליות, מפגשים בין חקלאים ישראלים ופלסטינים ופרויקט שמפגיש צעירים ממזרח וממערב ירושלים.

לפי רייזר, אנשי הסוכנות אמרו כי הם לא רצו לקצץ בתקציב של התוכנית המיועדת לפלסטינים אבל היו חייבים ליישר קו עם הבית הלבן שפועל בשבועות האחרונים לשלילת כל התקציבים לרשות הפלסטינית.

הסנאטור לייהי כינה את החלטת הממשל "הוכחה לכישלון המדיניות מול הפלסטינים". לייהי הוסיף כי "הקיצוץ אינו נובע מהשקפה מפלגתית. מי שמקבל את ההחלטה הזאת מאמין באמת ובתמים ששלום משיגים בקיצוץ תוכניות המקדמות סובלנות, קבלת האחר ושיתוף בבעיות משותפות".

"המסר שהממשל מעביר כאן בשורה התחתונה הוא שאם אתה פלסטיני אין לך יותר גישה לכסף אמריקאי", אמר דייוויד הארדן, מנהל לשעבר של תוכניות בגדה המערבית ובעזה. "מי שמבטל את הסיוע לבתי חולים במזרח ירושלים יקצץ גם מתוכניות שמפגישות בין נערות שמשחקות כדורגל. מאמצי הפיוס חייבים להישאר מעל הפוליטיקה. והממשל לא מותיר לנו תקווה", הוסיף.

הפרופסור ניקולס ברנס מבית הספר לממשל באוניברסיטת הרווארד אמר כי "הקיצוץ לכל התוכניות הפלסטיניות פשוט מרושע. זאת רמה נמוכה מדי עבור אומה נהדרת כמונו". ברנס, שכיהן בעבר בתפקיד בכיר במחלקת המדינה האמריקנית, הוסיף כי"נשיאים רפובליקנים ודמוקרטים פעלו במשך עשרות שנים כדי למצב את ארה"ב כמתווכת לגיטימית ואובייקטיבית בין ישראל לפלסטינים. הנשיא טראמפ ויתר על התפקיד החשוב הזה ובכך גם פגע בכבוד שרכשנו עד כה מצד העולם הערבי. זוהי רשלנות מדינית פושעת ברמה הכי גבוהה שיש".

לידיעה שפורסמה אתמול בניו יורק טיימס:

https://www.nytimes.com/2018/09/14/world/middleeast/us-aid-palestinian-civilians.html?action=click&module=Well&pgtype=Homepage&section=World

.