טירוף המלחמה דוחה הפסקת אש

 

כותרות העיתונים (11.1) זעקו: "ראש הממשלה ועמיתיו למטבחון נחושים להמשיך בלחימה". קציני צבא בכירים צוטטו באמירות מתלהמות בזכות המשך המלחמה והפעלת יכולות רבות יותר של צה"ל בהפצצות, בזריעת אבידות בקרב הפלסטינים ובהרס התשתיות ובנייני המגורים.

    נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מדובר על 650 קורבנות בנפש בקרב הפלסטינים, ובהם – 200 ילדים וכמאה נשים; על מצב נורא בבתי החולים, שם פצועים שוכבים על הרצפה; ועל פגיעות הרסניות בתשתיות המים והחשמל. אלפי פלסטינים נסו מבתיהם, אך גם במקומות המחסה, לרבות במבנים של האו"ם, אין הם בטוחים מפני הפצצות.

    אך לצה"ל ולממשלת אולמרט-לבני-ברק לא די באסון ההומניטארי שהם גרמו לתושבי עזה, כמו שלא די להם באימה שאחזה בתושבי שדרות, באר-שבע, אשדוד, אשקלון וישובים נוספים, שהם יעד לטילי קסאם וגראד הנורים מהרצועה, ובקורבנות בקרב אזרחים והחיילים הישראלים.

    בכלי התקשורת נכתב, כי "בצה"ל סבורים כי על מנת להשיג את יעדי מבצע 'עופרת יצוקה' באופן תכליתי, יש להגביר את הפעילות המבצעית בתוך רצועת עזה ולהרחיבה".  גם ראש הממשלה אהוד אולמרט ושריו אהוד ברק וציפי לבני תומכים בהמשך הלחימה למען "השגת היעדים". אך מהם אותם יעדים?

    יעד אחד, שהממשלה מציינת הוא – עצירת אש החמאס. אך הרי היה כבר הסכם רגיעה (תהדיה), שנועד להפסיק את האש, והוא הופר בידי ישראל פעמיים: פעם אחת, בסגירה תכופה של המעברים, שהחריפה את המצור הכלכלי על הרצועה; ופעם שנייה, בפלישה של כוח צבאי לרצועה ב-4 בנובמבר 2008, שבעצם סימנה את הסיום היזום של הרגיעה בידי ישראל.

    היעד השני, שמציגים קברניטי ישראל, הוא – עצירת הברחות אמצעי הלחימה ממצרים לעזה. אך הכתובת לדרישה זו היא ממשלת מצרים, הנדרשת למנוע את ההברחות. אך מה למניעת הברחות ולהמשך ההפצצות של  הרצועה ולכיבוש הקרקעי של העיר עזה עצמה?

    החלטת מועצת הביטחון, הקוראת להפסקת הלחימה ולהפסקת אש מיידית, שנתקבלה בשבוע שעבר, נדחתה בידי ממשלת אולמרט-ברק-לבני, המנסה לנצל להמשך הלחימה את הימים שנותרו עד לכניסתו של אובאמה לבית הלבן. גם הנהגת החמאס מצידה הודיעה, כי ההחלטה אינה מקובלת עליה.

נכון לרגע זה, אין רואים את סופה של המלחמה האכזרית והמיותרת בעזה, הכרוכה בפשעי מלחמה, בסבל נורא לתושבים הפלסטינים, כמו גם בסבל רב לישראלים, תושבי הדרום. למק"י ולחד"ש ישנה תשובה ברורה. בהתייחסו להחלטת הממשלה להמשיך במלחמה, אמר ח"כ דב חנין:

 "על הממשלה לעצור מיד את המלחמה ולחתום על הפסקת אש אמיתית, כולל פתיחה של המעברים, וגם על הסכם חילופי חטופים ואסירים, שיחזיר את גלעד שליט לחיק משפחתו. רגיעה אמיתית בעזה תיצור פתח להתקדמות במשא ומתן לשלום כולל מול הרשות הפלסטינית והעולם הערבי".